Lokaldebat: Kære Kim Behnfeld. Vi behøver din hjælp.
Af: Nikolaj Nilou, medlem af Bevaringsforeningen for Langeland og Strynø

Kære Kim Behnfeld.

Du og jeg valgte af vidt forskellige grunde at bosætte os på Langeland. Du valgte Rudkøbing, fordi der var en Superbrugsen, der havde brug for dine evner. Og det er synligt, at Superbrugsen trives med din energi. Flot!

Min kone og jeg gik i land i Rudkøbing for mange år siden. Oppe i byen faldt vi for en gammel bygning, som synligt trængte til mere end en kærlig hånd. Daværende borgmester Svend Nilsson blev ikke glad, da vi købte den fredede ejendom. For han ville have den nedrevet, så en købmandskæde kunne bygge et nyt supermarked på tomten.

I dag tror jeg ikke, du finder langelændere, der er utilfredse, når de passerer den restaurerede ejendom på hjørnet af Strandgade og Nørregade.

Vi behøver din hjælp. På parkeringspladsen bag ved Superbrugsen står en flot eg. Dens krone rager op over mange af husene i Rudkøbing. Jeg anslår, at den blev plantet mange år før, både du og jeg blev født.

Jeg har argumenteret kraftigt for, at den skal blive stående, for egen er smuk. Den er sund og rask. Vi to og alle, der gæster Rudkøbing, vil kunne glæde os over træet med den imponerende krone i mange år fremover.

Du har argumenteret for at trække naturen ind i byen. Her har vi natur i byen i al sin vælde. Nu må du bakke mig op. Hjælp os alle i Rudkøbing med at bevare dette flotte træ!

Med venlig hilsen, Nikolaj Nilou

P.S. Du er også velkommen som medlem af Bevaringsforeningen. Da vi kom til Rudkøbing, vidste vi ikke meget om fredning, bygningskultur og middelalderlig købstad. Men det får du hurtigt forståelse for, når du deltager i nogle af foreningens rundvisninger. Kontakt kassereren: hjarup@post.tele.dk eller 21 84 88 48.