Lokaldebat: Ingen bør udelukkes fra Økonomiudvalget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jørgen Nørregaard Dahl, Grønnegade 49, Faaborg
Billede
Debat. 

Ikke at jeg skal gøre mig særlig klog på det, men det er vel sådan, at en sag, der er klaret af i Økonomiudvalget er sikker på vedtagelse i byrådet. Det er i dette udvalg indflydelsen ligger. Det er her, ideer kan fremlægges og diskuteres bag lukkede døre, inden de forelægges byrådet til endelig vedtagelse. En vedtagelse, som oftest er mere eller mindre en formssag.

Alle kommunalpolitikere taler med flotte ord om, at de går ind for og arbejder for det brede samarbejde. Det ser dog ud til at bredden ikke strækker sig længere end til dem, man er enige med eller er harmløse i den store sammenhæng. Sådan er det også i Faaborg-Midtfyn.

Det er min påstand, at længe før valget var overstået havde de toneangivende partier besluttet at udelukke De Konservative fra enhver indflydelse. Konservative havde tilladt sig at føre valgkamp, ikke kun tom snak og floskler, og i den forbindelse nok trådt nogen over tæerne. Det skal selvfølgelig straffes. Eller skal det? Demokratiets styrke er netop en opposition. Det giver mulighed for et reelt valg. Samtidig tvinger det dem, der sidder på magten til at tænke sig ekstra godt om og have argumenterne i orden, da en opposition altid vil stille dem til ansvar.

I Faaborg-Midtfyn har vi levet under en magtfuld, lukket trojka. Er vi på vej ud i det samme igen, jeg frygter det. Det vil klæde det store flertal at give alle partier adgang til Økonomiudvalget uanset størrelse. Det vil helt klart sikre en større åbenhed, også i forhold til borgerne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce