Lokaldebat: Hvem skal køre mig hjem?
Af: Viggo Mortensen, Gammelgaard, Bregninge

På Facebook støder jeg på den kampagne, som Rådet for sikker trafik og politiet kører under overskriften: Hvem skal køre dig hjem? Underforstået fra julefrokosten. Her viser man et billede af en taxa, en bus, en politibil, en ambulance og en ligvogn. Jeg tænkte: Det er ellers noget af et udvalg, man har i den anledning. Meningen er selvfølgelig, at man skal lade bilen stå, når man har drukket og bruge offentlig eller privat transport.

Men jeg skal indrømme, da jeg så annoncen, tænkte jeg omgående på den situation jeg stod i i aftes, da jeg ankom med den sidste færge til Ærøskøbing. Jeg havde høfligt spurgt på færgen om transportmuligheder efter ankomst. Nej, den ordning, at man på færgen kunne bestille en teletaxa, den var ophørt. Jeg vidste selvfølgelig, at busserne er indstillet på det tidspunkt om aftenen. Så ringede jeg til den almindelige taxa, som imidlertid ikke svarede. De var gået i seng.

Så der stod jeg en kold og regnfuld aften på kajen i Ærøskøbing. Hvem skulle køre mig hjem til Bregninge? Jeg havde taget en runde på færgen for at se, om jeg kendte nogen der skulle i den retning. Det er ofte tilfældet; vi kender jo hinanden herovre. Men det var der ikke.

Det kan ikke passe, at det ikke er muligt at bestille en transport, når man kommer med aftenfærgerne til Ærøskøbing. Jeg ved ikke hvem. Men nogen bør gøre noget.

Hvordan kom jeg hjem? En behjertet og venlig sjæl fra Marstal så min nød og kørte mig hjem, skønt han jo egentlig skulle i en helt anden retning. Tak til Karsten.