Log ind

Lokaldebat: Hvem er mest syg?

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lokaldebat: Hvem er mest syg?
Af: Erik Holk, Speciallæge i almen medicin, Hole Skovvej 75, Odense

I forbindelse med koncerndirektør Louise Thule Christensens fratræden i Faaborg-Midtfyn kommune har borgmesteren udsendt en pressemeddelelse, hvor han roser og takker LTC's eetårige indsats og ønsker hende held og lykke med det fremtidige arbejdsliv. Ikke eet ord om god bedring til den sygemeldte.

Den sygemeldte selv har ligeledes udsendt pressemeddelelse, hvor hun takker for det "konstruktive samarbejde med borgmesteren og de mange gode og dygtige kolleger i direktionen, i lederforum og blandt medarbejderne" - og nu overvejer næste skridt i sit arbejdsliv. Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder for denne fratrædelse udover det fra pressen oplyste, men det ser ikke ud fra de udsendte pressemeddelelser som om LTC er alvorligt syg eller føler sig mobbet eller chikaneret væk fra sit job.

Det der undrer mig er derfor hvad der ligger bag den indleverede sygemelding fra en koncerndirektør, der har haft pondus nok til at forhandle en aftrædelsesaftale i stand på 1,853 mill kr. Det er ikke beløbsstørrelsen jeg anfægter, men skal det offentlige også betale sygedagpenge i den tid hun ikke møder på op på sit arbejde?

Det er naturligvis helt fair og korrekt at gøre, hvis der er tale om sygdom.

Der har dog de senere år bredt sig en tendens, hvor uoverensstemmelser på arbejdspladsen bliver financieret af social-og sundhedsforvaltningen ved at man sygemelder sig og hvor den praktiserende læge kan blive bedt om at udstede lægerklæring.

Eksempler herpå er talrige startende med daværende statsministers råd til Peter Brixtofte om at sygemelde sig, da problemerne tog til i Farum. Man kunne måske blot have bedt ham holde sig væk fra sin borgmesterpost, hvis det var det, der var budskabet.

Mange arbejdsgivere og arbejdstagere har desværre videreført denne adfærd med at bede lægen attestere at pågældende er syg, når der opstår uenigheder på arbejdspladsen. Mange gange er det svært at afgøre, om det ikke er arbejdspladsen, der skulle sygemeldes.

For den almindelige lønmodtager, der ikke har forhandlet sig til store fratrædelsesordninger - eller for arbejdsgiveren, der måske risikerer bod og bøde for uretmæssig bortvisning - er det imidlertid det mest nærliggende at bede om sygemelding, så de kommunale midler, der ellers skulle være brugt til bl.a. styrkelse af hjemmeplejen , financierer sådanne arbejdspladsproblemer . Det er ikke fair set med mine øjne.   

Mere om emnet

Se alle
Fra hippieledelse til topstyring

Fra hippieledelse til topstyring

17
Thule fratræder: Gyldent håndtryk til 1,8 mio. kr.

Thule fratræder: Gyldent håndtryk til 1,8 mio. kr.

8
Efter mulig læk: Politiet tjekker politikeres e-mails og telefoner

Efter mulig læk: Politiet tjekker politikeres e-mails og telefoner

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere