Læserbrev: Første handling i den nye kommunalbestyrelse var, at flertallet vedtog en tillægsbevilling og dermed hævede lønnen til sig selv med 275.000 - dét ønskede jeg/Venstre ikke.

Jeg syntes som udgangspunkt, at vi skal følge budgettet. Når der skal en tillægsbevilling til, mener jeg personligt, at det skal have to formål, nemlig en bevilling til gavn for borgerne på Langeland eller til udvikling på Langeland.

En stigning til udvalgsformændene, så deres lønniveau bliver højere end Svendborgs kommunalbestyrelse er personligt for mig et forkert signal at sende.

Alle borgmestre har fået en lønstigning, hvor taksten er bestemt af staten. Dette er sket, da lønnen dér ikke har været reguleret i mange år. Derefter beregnes udvalgsformændenes løn ud fra en procentsats af borgmesterens løn, som kommunalbestyrelsen bestemmer.

Alle kommunalbestyrelsesmedlemmer fik en lønstigning i 2016 på 26 procent, hvilket - jeg mener - er meget, og at der dermed ikke er basis for en tillægsbevilling, der tilgodeser de nyvalgte udvalgsformænd.

Da der kommunalt skal spares 15 millioner de næste to år, havde jeg hellere set DF's mening vedtaget. DF mente, at kommunen skulle vente med denne stigning til om to år.

Der skal snart laves en ny udviklingsaftale med ministeriet, hvor ministeriet støtter fattige kommuner samt stiller krav til eventuelle ændringer af kommunens drift. En sådan aftale skal nu forhandles med vedtaget lønforhøjelse. Det er da et dårligt signal at sende.

Derudover har der fra medier og andre partier været udsagn om, at Venstre havde et foreslag, hvor der kun var 80.000 kroner imellem dét, der blev vedtaget, og dét, venstre foreslog. Dette er simpelthen ikke korrekt.

• fyens.dk