Lokaldebat: Et omstillingskatalog der giver mening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BINE MATHIASEN, ASKEBYVEJ 76, SØNDERSØ
Mange Nordfynske skolelærere er ramt af stress. Bine Mathiasen er en af dem.
Debat. 

Kære kommunalpolitiker

Bare rolig, der er masser steder at spare. Som folkeskolelærer gennem 12 år og mor de sidste otte, har jeg et godt bud på, hvor pengene kan hentes. Og jeg kan jo læse at I gerne vil "optimere antallet af børn med mulighed for flere pædagogiske læringsarenaer og større faglige miljøer," hvilket jeg bestemt mener at have taget højde for i mit alternativ til jeres omstillingskatalog som følger herunder;

1. Drop tablets til alle børn og giv kun individuelle tablets fra 5. klasse og op. Fra 0. til 4. klasse er det fint, hvis der er tablets til rådighed, som kan lånes efter behov. Min datter på syv år har altså ikke brug for en computer til 4000 kr. i skoletasken.

2. Skoleintra fungerer fint, så lad være med at købe internetportalen Aula. Og drop også Meebook. Den koster i både tid og penge, og som forælder har jeg heller ikke tid til at sætte mig ind i al den information alligevel.

3. Stop Læringsledelse. I hvert fald på skolerne. Ressourcerne fra det kunne bruges meget bedre på relationen lærer/elev, end diagrammer om relationer.

4. Giv eleverne kortere skoledage med højere faglighed til følge. Det bør da ikke være skolebusserne, der dikterer længden på en skoledag?

5. Ansæt mere personale i institutionerne. Pengene til det vil komme fra de færre sygemeldinger, dette vil medføre. Et slag på tasken er, at hver stresssygemelding koster kommunen gennemsnitlig 100.000 kr. Og så er det vel bare at gange op?

Og da dette alternative omstillingskatalog er ganske gratis, skal sidste punkt lyde:

6. Reducer i antallet af konsulenter på direktionsgangene.

Konsekvens? For børnene må det være større trivsel og højere læringsudbytte. For personalet, højere trivsel og bedre udnyttelse af faglighed. Sluttelig vil kommunen stå som et troværdigt, attraktivt og familievenligt sted, som man trygt kan flytte til i sikker forvisning om, at den lokale institution består, og hvor politik er noget, der handler om mennesker.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce