Løsning ligger lige for

Martin Dupont

Løsning ligger lige for

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

køreprøver

Uddrag af åbent brev nr. 2 til justitsminister, Lene Espersen!

Lad mig indledningsvis takke for dit ministeriums svar dateret 16. juni 2008 på min skrivelse af 3. december 2007, hvor du afslutningsvis anfører, at du ikke vil være bange for at se på alternative løsningsmodeller for afvikling af køreprøver, såfremt politiet ikke lever op til deres forpligtelser om at levere køreprøver i en kvantitet og kvalitet, der modsvarer de leveringstider, der er udstukket og som betyder, at kørekortaspiranter skal kunne gå til en køreprøve senest 10 arbejdsdage efter en bestået teoretisk køreprøve eller en dumpet praktisk køreprøve!

Har politiet så her pr. 12. august 2008 levet op til dette?

Lige nu på Fyn oplever vi og har successivt gennem hele året oplevet, at der slet ikke kan bookes køreprøver - altså nej. Politiet lægger prøverne ind for fire til seks uger, idet politiets personaleplanlægning ikke strækker længere frem.

Disse prøver bliver naturligvis booket hurtigt, idet alle kørelærere står på spring. Herved står man hurtigt i en situation, hvor elever ikke kan få af vide, hvornår de skal til deres første køreprøve, og man ikke kan fortælle en elev, der dumper sin førte praktiske køreprøve, kan komme til en ny køreprøve.

Da politiet åbenbart stadig ikke lever op til de leveringskrav, der forventes af dem, og du er indstillet på at se på alternativer til nuværende praksis, tillader jeg mig derfor at skrive til dig igen, idet det er påkrævet, at der sker noget.

Løsningen ligger lige for.

Politiet mangler ressourcer, kørekortaspiranter kan ikke få prøver, kørelærere kan ikke levere den service og kvalitet, man må forvente af en leverandør, og det går ud over såvel kørelærerens indtægt og dermed statens i form af mindre moms og skat.

Kunne du tænke dig at få et par hundrede betjente på gaden uden at bekoste nye uddannelser, men derimod få kompetente færdselsbetjente og samtidig møde borgerne med korte ventetider på køreprøver samt endda muligvis øge statens indtægter fra kørelærerne via moms og skat?

Kørelærerne er uddannede og kan overtage funktionen fra dag ét. Hermed frigøres de sagkyndige, som ligeledes ikke behøver uddannelse, hvorved betragtninger om yderligere tilgang til politiet via nyansættelser vil kunne holdes på et almindeligt niveau.

Vedrørende loyalitet og troværdighed skal de kørelærere, der ansættes til denne opgave, naturligvis ansættes med de klausuler og bestemmelser, der tilsikrer dette.

Du kan opnå en dobbelteffekt ved at privatisere området, idet du formentlig vil kunne få gennemført flere prøver - jeg er klar over, at problematikken med loyalitet er det samme som ovenstående, men det gik da meget godt med Statens Bilinspektion - og få samtidig frigjort 30-40 betjente på Fyn.

Løsning ligger lige for

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce