Løkke lover skattestop: Har vi allerede glemt, hvad der skete sidst?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Christen Sørensen, fhv. overvismand og folketingskandidat S, Østjylland
Billede
Debat. 

Skattestop: Det overrasker mig, at Venstre meddeler, at skattestoppet skal genindføres. Knapt var blækket så at sige blevet tørt på boligbeskatningsaftalen fra 2017, der afskaffede skattestoppet, før det foreslås genindført. I øvrigt er det først fra 2021, at boligbeskatningsaftalen virkelig træder i kraft.

Når jeg tænker på de ulykker - som dokumenteret af økonomer, herunder økonomiske vismænd - der var en konsekvens af det tidligere skattestop fra 2002, er det overraskende, at et så populistisk og ekstremt forslag igen dukker op. Det er populistisk og ekstremt, fordi det overordnede mål med vor samfundsøkonomi vel må være, at velstanden skal sikres for så mange som muligt, især når det, som OECD har vist, også øger væksten.

Personligt er jeg imod enhver form for ekstremisme, være sig i relation til skattetryk, religion osv. Også i Socialdemokratiet, mener jeg, at vi er blevet for kyste med at udfordre skattestopforslag, idet det kan udløse meget negative konsekvenser.

Situationen for Aarhus Universitetshospital kan tjene til illustration heraf.

Omkostningerne ved etablering af de nye supersygehuse er blevet undervurderet, og så vidt jeg har forstået, er flytteomkostninger heller ikke inddraget, der i relation til Aarhus Universitetshospital andrager omkring 1 mia. kr.

Aarhus Universitetshospital skal som følge heraf nu spare omkring 325 mio. kr. på driften. Og flere sparekrav følger. Ifølge kliniske professorer på hospitalet truer det med at kvæle hospitalet - og i hvert fald vil det reducere de sundhedsydelser, som det ellers var meningen skulle udbygges og forbedres med etableringen af supersygehuse.

Og det er ikke bare i Aarhus, at det forventes, at driftsudgifterne må reduceres, når de nye supersygehuse er opført. Tidligere har klinikchefer fra Rigshospitalet i et åbent brev endvidere gjort opmærksom på, hvad øvrige og tilbagevendende sparreøvelser har betydet for den lægekvalitet - eller rettere manglen herpå - som de kan tilbyde befolkningen.

Allerede nu er de første afskedigelser ud af langt flere blevet bebudet. Det sker, selv om der er lovet højere kvalitet på sundhedsområdet fra Danmarks tre største partier, herunder også i den lige indgåede sundhedsaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Det er blot et eksempel på, hvad der kan ske, hvis et skattestop skal være det vigtigste. Det et tragisk både for de ansatte og for befolkningen. Især når der tænkes på, at en genopretning både vil tage lang tid og være meget kostbar. Det er muligt, at der er nogen, der har svigtet i etableringen af de nye supersygehuse. Men hvorfor skal det gå ud over den almindelige befolkning og de ansatte?

Det er også interessant at observere, at der handles forskelligt, når der sker svigt. Reaktionen på svigt i Skat har været øgede bevillinger, ikke nedskæringer. Men sådan skal det åbenbart ikke være på sundhedsområdet, med mindre man besinder sig på dette for befolkningen helt afgørende område.

Et skattestop kan ved første øjekast være attråværdigt. Men det gælder kun, indtil mulige konsekvenser heraf fremlægges. Jeg vil blot hertil føje: Kombinationen af skattestop og velfærdsløfter betyder, at vi ikke kan iværksætte offentlige klimainvesteringer med mindre andre offentlige investeringer og ydelser nedsættes. Skal befolkningen ikke vide, hvad det er? Vi bør ikke lade klimahensynet vige til fordel for et populistisk forslag, som et skattestop var og er.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce