Livet på landet vil dø ganske langsomt


Livet på landet vil dø ganske langsomt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

busdrift

Region Syddanmark har planer om at fjerne støtten til lokale busdrift. Det gør de for at spare penge og for at skabe flere afgange på de store, rentable rutebil-ruter. Kommunerne kan vel overtage driften af de lokale busser, siger regionspolitiker Poul Weber (FS-forside, 27.7).

Meget fornuftigt på papir, måske. Men kommunerne har ikke en chance for at finde en stor sum penge et eller andet sted til de lokale busser. Og når de er væk, vil Danmark forandres. Det kan være, at de lokale busser kører halvtomt rundt en del af tiden, men de gør det muligt at bo på landet.

Jeg kommer fra USA. Dér er der ingen urentable busruter, det hele skal kunne betale sig. Det er enhver liberalpolitikers drøm, vel. Men billedet er ikke smukt.

Alle er nødt til at have en bil, hvis de bor udenfor bykernerne. Vel at mærke, en billig bil, fordi folk er fattige. Mors dyt kan lige klare bilsyn på et hængende, rustende bilskærm, holdt sammen af gaffatape. Udstødningsrøret er sat fast med bøjler og gummibånd. Men den kører!

Far kan komme på fabrikken i sin gamle Ford pickup og mor kan komme på arbejde på McDonalds, Walmart eller en anden elendig, underbetalt arbejdsplads i sin dollargrin fra forrige århundrede.

Folk som ikke har råd til både bil og lejlighed bor i bilen. Jeg lyver ikke, det passer.

Hvis alle danskerne skal have en personlig bil for at kunne tage på arbejde og i det hele taget bevæge sig rundt, må konsekvensen være, at afgifter på biler droppes.

Regeringens politik har været at opmuntre os til at købe så få biler som muligt ved at gøre afgifterne skyhøje. Det har jeg som amerikaner altid syntes var fint.

Vi nøjes med én bil per familie, men til gengæld kan vi og børnene komme i skole, til fritidsaktiviteter og på arbejde enten med bus eller med cykel. Man kan ikke have det begge veje.

Enten billige biler, som forurener og er udtryk for personlig sløseri med resurser, eller busser. Busser forurener også, men i det mindste er deres udslip af farlige gasser spredt over mange flere passagerer.

Danmark vil forandre sig. De svage, dem der af forskellige grunde ikke har råd til bil eller ikke kan køre bil, får ikke længere mulighed for at bo billigt på landet. De skal til at bo dyrt ind i byerne. Kan det hænge sammen?

I regionsplanlæggere må kunne lægge puslespillet og se, at det ikke kan gå. Jeres ønske om at spare de lokale ruter væk for at gøre rutebilerne fra de større byer mere attraktive, skyder sig selv i foden.

Egentlig er problemet, at regionerne ikke har nogen som helst mulighed for at opkræve skatter. For at udbedre noget må de forringe noget andet.

Hele den forandring vi har lidt igennem med kommunesammenlægning og amtsnedlæggelse ligner mere og mere en statskup.

De større kommuner skulle kunne spare penge med stordriftsfordele, men dette er ikke sket. Og regionerne har overhoved ikke de samme beføjelser og muligheder som amterne havde for at administrere noget som helst.

Hvis regionerne alligevel gennemtrumfer denne nedlæggelse af de lokale busser (kommunerne har kun en måned til at komme med indsigelser) må de være indforstået med konsekvenserne. Livet på landet vil dø, langsomt og smertefuldt.

Livet på landet vil dø ganske langsomt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce