Ligestilling. - Ingen kvinder skal være afhængig af en andens pension

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sonja Marie Jensen - byrådsmedlem, Socialdemokratiet, Nyborg
Billede
Debat. 

I dag har jeg mit første møde i Nyborg Kommunes ligestillingsudvalg. Jeg glæder mig helt utrolig meget. I kommunerne har vi nemlig en stor opgave foran os for at sikre en bedre ligestilling for vores ansatte.

Jo vist har Nyborg Kommune i årevis været Danmarksmester i ligestilling. Men! Vi er langtfra i mål.

En af de største opgaver, vi som arbejdsgivere har foran os, er nemlig at sikre, at kvinder og mænd har de samme forudsætninger for at have et godt og sundt arbejde og især muligheden for en fair og lige pension. Vi skal ikke tillade, at kvinder skal være afhængige af en andens pension, bare fordi man har passet på vores børn eller bedsteforældre i sit arbejdsliv.

Vi er nemlig ikke gode nok til at sikre muligheden for fuldtidsjob og dermed ordentlige pensionsforhold for kvinder. I dag er størstedelen af de ansatte i det, jeg mener, er den nære velfærd, altså kvinder. Det er primært kvinder, der passer vores børn og ældre, hvilket er store dele af de arbejdspladser, kommunerne tager sig af.

Jeg mødte sidste år en kvinde, som passede på vores ældre borgere. Hun havde et fast job og en fast indtægt. En dag mødte jeg hende, hvor hun fortalte, at hun var på vej videre til sit andet job. Et usikkert vikarjob. Jeg spurgte, hvorfor i alverden hun havde to job, når hun havde en fastansættelse. "Der skal jo mad på bordet, Sonja".

Hun fortalte mig, at så længe hun ikke kunne blive garanteret flere faste timer i sit nuværende job, så måtte hun jo have et vikarjob til at supplere sin indtægt. Hun fortalte også, at hun ikke var den eneste, der gjorde det. "Sådan er det jo i mit fag" sagde hun uden at tøve, mens jeg stod og nærmest tabte kæben.

Det giver mig faktisk kvalme. Det gør mig også utrolig vred. Men det er kvinder som hende, der motiverer mig til at tage det her op som en benhård ligestillingskamp.

Det er især kvinder, der er udsat for dårligere ansættelser i det offentlige, og det er de kvinder, der skal blive afhængige af deres ægtefælles pension, når de stopper med at passe vores børn og bedsteforældre. Hvis man ser på kontante beløb, mister en almindelig social- og sundhedsassistent over 3,5 millioner kroner i sin livsindkomst, hvis hun kun er fastansat på 28 timer fremfor 37 timer.

Jeg vil ikke tvinge alle ansatte op på fuldtid. Men jeg vil have, at folk har muligheden. Jeg synes, det er så urimeligt, at de mennesker, der får vores velfærdssamfund til at hænge sammen, stilles ringere end mange andre i livet.

Der skal ikke være nogen fag i det offentlige, hvor det skal være almindeligt at have usikre vikarjob, fordi man ikke kan få flere faste timer. Jeg kan simpelthen ikke acceptere, at vi er med til at skabe sådan et arbejdsmarked i Danmark.

Det skal være et mål, at folk, der er ansat af velfærdssamfundet, har muligheden for et godt arbejdsliv og gode pensionsforhold. Ingen kvinder skal være afhængige af en andens pension, fordi man har passet på vores børn eller bedsteforældre i sit arbejdsliv.

Det her er en vigtig ligestillingskamp. Det er en kamp for, at kvinder ansat i det offentlige sikres bedre forudsætninger for et godt arbejdsliv og en ordentlig pension.

Det er en ligestillingskamp, vi skal tage op i vores ligestillingsudvalg og byråd i alle kommunerne. Dagen i dag er et ganske udmærket tidspunkt at starte. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce