Lidt af milliarden til Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

cykelrute

En milliard til cyklisterne. Det lyder rigtig godt - jo mere vi cykler, jo bedre, både for os selv og for miljøet! Vores utroligt dejlige, men sårbare natur, som det er så vigtigt at passe på, får et lille pusterum, hver gang vi lader bilen stå og ta’r cyklen.

Som nordfynbo med trang og lyst til at cykle - når vejret ikke er alt for barskt - har jeg en lille bøn til jer politikere, der er ansvarlige for vedligeholdelse af vores cykelruter og stier. Vi er så heldige at ha’ en enestående og smuk cykelrute fra Odense helt op til Enebærodde. Desværre er en stor del af selve stien i mildest talt elendig forfatning og flere steder svært fremkommelig, især når det har regnet. Første del fra Havnen og til Nislevvej ved Stige er rigtig fin - men så er det også slut. Herfra er det mere en mountainbike-udfordring end en cykelrute for almindelige cyklister.

Det er jo ellers helt unikt som cyklist at kunne køre langs fjorden helt fra Klintebjerg og til Odense Havn uden at skulle bekymre sig om hurtigtkørende biler. En utrolig smuk naturoplevelse og en dejlig start på dagen, når man skal på arbejde i Odense - og en lige så dejlig tur hjem igen. Det ville det også være for vores cyklende turister - hvis altså det var muligt at cykle, samtidig med at bagagen blev hængende på cyklen.

Sidste sommer mødte jeg fire engelsktalende turister på cykel med fuld oppakning. De holdt stille lidt nord for Stige, mens de ivrigt debatterede, om de kunne være kørt forkert - for det kunne da umuligt være en anbefalet cykelrute. De råbte mig an, og jeg måtte med skam bekende, at det var rigtigt, de befandt sig på cykelrute 32, og samtidig følte jeg mig forpligtet til at fortælle, at den rent faktisk blev endnu værre længere ude, hvor "cykelstien" over et langt stykke kun er ca. 20 cm bred, og man ikke skal slingre meget for at miste kontrollen over en cykel med fuld læs på.

De var meget forundrede og spurgte, om jeg var helt sikker, og da jeg svarede ja, besluttede de at vende om og finde en mere cykelvenlig rute.

Jeg synes, at I ansvarlige politikere skal samles til en lille cykeltur fra Odense til Nordfyn, så’n lige efter en uges regn og bare med oppakning til en almindelig arbejdsdag, og så selv prøve turen. Mit håb er så, at I ikke mindst bliver rystet over rutens elendige tilstand, men også bliver så godt rystet sammen, at I med lethed kan blive enige om at bruge en lille del af de mange penge på cykelrute 32.

Det vil glæde os, der bruger den i det daglige, men det vil også åbne mulighed for at få flere cyklende turister til Nordfyn.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce