cmr-stoffer

af karin riis-jørgensen

MEP (V), gruppeformand og medlem af indre marked og forbrugerbeskyttelsesudvalg, ASP 10G206, 60, Rue Wiertz, Bruxelles

Vi ønsker jo alle at kunne sidde afslappet, når vores dyrebareste guldklumper sidder med en legetøjsbil eller bidering halvt inde i munden, som små børn nu engang gør. Derfor ser jeg det som et meget vigtigt udspil, at EU-kommissionen i sidste uge fremlagde nye regler for sikkerheden omkring legetøj.

EU-kommissionens forslag sætter især fokus på de CMR-stoffer, der er kendt for bl.a. at være kræftfremkaldende og påvirke forplantningsevnen. De skal ud af legetøjet. Og det samme skal allergifremkaldende stoffer.

Det er netop i EU, vi kan gøre en forskel på dette område. Det nuværende legetøjsdirektiv er fra 1988, og der er sket meget siden da bl.a. i kraft af, at en meget stor del af det legetøj, der finder vej til de europæiske forbrugere, bliver produceret i Kina. Og Kina er så stor en producent, at vi ikke kan kontrollere deres produktion af legetøj alene. Det er Danmark og vores ressourcer for små til. Men sammen i EU har vi mulighed for at presse Kina.

Men det er værd at understrege, at EU-kommissionens forslag indtil videre kun er et forslag. Nu er det Europa-Parlamentets tur til at se nærmere på, hvad forslaget indeholder.

Jeg er klart meget optaget af, at der ikke er allergi­fremkaldende eller skadelige stoffer i legetøj - det skal selvfølgelig være sikkert for børnene. Derfor skal vi nøje vurdere, om EU-kommissionens forbudsliste er tilstrækkelig til at leve op til mit krav om sikkert legetøj.

For selv om EU Kommissionen strammer op på den nuværende lovgivning, er der stadig 26 duftstoffer, der potentielt er allergifremkaldende, og som ikke omfattes af EU-kommissionens forslag. Derfor er det nødvendigt at undersøge dette nærmere.

Netop når det kommer til børn, allergi, kræftfremkaldende stoffer og fremtidig forplantningsevne, kan vi næsten ikke være forsigtige nok. Det er nødvendigt at få klarhed over de forskellige stoffer og udarbejde en tilstrækkelig forbudsliste på den baggrund.