Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ledighed - et paradoks

Ledighed - et paradoks

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ARBEJDE TIL ALLE: "Der er arbejde nok til dem, der vil arbejde". Var det ikke noget i den retning, vores folkekære sanger, entertainer og satiriker, Niels Hausgaard, for et par årtier siden gjorde til en stående sarkastisk vits i en af sine sange fra dengang stigende ledighedstal ramte den ene familie efter den anden.

Den blev sandt at sige bragt frem i min erindring og gjort aktuel for mig her i år 2004, da jeg fornylig hørte vores beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen (V) i forbindelse med debatten om det store antal kontanthjælpsmodtagere, give udtryk for, at der er arbejde til alle.

Ministerens motto lyder, at det skal kunne betale sig at arbejde. "Og at der er arbejde at få", lød det fra Claus Hjort Frederiksen med henvisning til de mellem 8000 og 10.000 ledige job, som skal kunne findes på arbejdsformidlingernes jobnet.

Min egen oplevelse er følgende: Min kæreste og samlever, der stammer fra Jamaica, har været i landet i seks år og har blandt andet arbejdet som rengøringsassistent i en hotelvirksomhed. Hun har gået til danskundervisning og har fra Studieskolen i Odense fået en udtalelse, hvoraf det fremgår, at (...) har et godt dansk talesprog i forhold til den tid, hun har modtaget danskundervisning (...)".

Efter at hun er flyttet til Fyn har hun måttet opgive sit job i København og er søgt ind på Social- og sundhedsskolen i Odense og er fundet egnet til optagelse, men sat på venteliste, angiveligt på grund af for mange ansøgninger. Sideløbende har hun fungeret i jobtræning på to institutioner. Dels på et plejehjem og dels i en daginstitution for handicappede. Sidstnævnte sted har en fuldtidsstilling været opslået ledig, men hun fik den besked af en leder, at hun ikke talte godt nok dansk.

Herefter spørger jeg: Hvordan kan hun arbejde på et plejehjem (og herfra få gode udtalelser), hvor en del af hendes tid er gået med at kommunikere uden problemer med de ældre, og hvordan kan hun findes egnet til optagelse på social- og sundhedsuddannelsen, når hun ikke kan bruges i et job på en institution for handicappede, angiveligt på grund af sprogvanskeligheder.

Jeg føler, at der ligger ubehagelige undertoner bag hendes problemer med i det hele taget at skaffe sig et job. Og hun føler selv det samme. For det, hun ønsker mest af alt, er at få sig et job. Så det gør ondt, når man hører beskæftigelsesministerens synspunkt. Det virker kynisk.

Ledighed - et paradoks

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.