Lastvognkontrol. Rigspolitiet er fri for at overholde EU-regler


Lastvognkontrol. Rigspolitiet er fri for at overholde EU-regler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Transport: Rigspolitiet fastslår i et svar til Folketinget, at de nye EU-krav om 45 timers hvil udenfor førerhuset ikke har væsentlig betydning.

I Rigspolitiet er der nogen, der taler mod bedre vidende, fordi når en lastbilchauffør skal holde sit hvil på 45 minutter og kun holder 44 minutters. hvil, så er fanden da løs i Laksegade. Notesblokken findes frem, og der udskrives en megabøde, fordi han har overtrådt kørehviltiderne.

Omkring overholdelse af 45 timersreglen er rigspolitiet ude i bortforklaringsfasen, når de postitulerer, at lastbilerne skal holdes under observation over længere tid for at se, om man overtræder 45 timers hviletidsreglen. Mage til sludder og vrøvl skal man da lede længe efter.

Når en lastbilchauffør starter sin arbejdsdag, starter han med at isætte sit taktografkort i taktografen (hvis han glemmer det, er dette også en overtrædelse af kørehviletidsreglerne). På dette kort bliver der registreret følgende: den samlede køretid, hvil og andet arbejde i forbindelse med lastbilen. Når chaufføren tager sin ni eller 11 timers søvn (nattehvile) skal kortetsidde i taktografen og være stillet på hvil.

Med andre ord kan en patruljebil med to mand midt i kirketiden søndag formiddag lave en færdselskontrol, kontrollere kørekort og taktografkort. På denne måde kan de tjekke, om 45 timers hvilet holdes i lastbilen, hvis de har aflæsermaskinen med, men denbefinder sig vel hos tungvognskontrollen? Dette organ er kun på landevejen (rastepladserne) tirsdag, onsdag og torsdag.

På denne måde er Rigspolitiet jo også fri for at overholde EU-reglerne.

Lastvognkontrol. Rigspolitiet er fri for at overholde EU-regler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce