Læserbrev: Rent drikkevand - stop sprøjtning!
Af: Michael Parkø, P. Hansensgyde 14, 5450 Otterup

Formanden for Hårslev Vandværk finder det rystende, at kun tre møder frem til en generalforsamling, som omhandlede værkets to boringer, der nu var ramt af hver sin sprøjtegift - og hvad skulle der så ske, nu hvor man ikke mere kunne fortynde sig ud af gift forureningen?

Jeg forstår ham godt. Formanden. Det er beskæmmende, at interessen ikke er større, men jeg forstår også godt, at der kun kommer så få, for hvad kan de stille op?

Hvad er løsningen i en kommune, hvor Venstre regerer, og landbruget er fredet og får lov til at forurene os?

Det er jo ikke fordi, der mangler viden på området - der mangler vilje. Vilje til at stoppe forureningen der, hvor den starter. Ved sprøjtningen. Nu er vi ramt af fortidens synder i drikkevandet med tidligere tilladte giftstoffer.

Lige nu er det et stort problem som måske kan løses ved forskellige tiltag. Men vi bliver nødt til at stoppe forureningen nu, så vi igen kan have rent vand i fremtiden.

Her på Nordfyn er der lette jorde. Regnvand og gift siver hurtigt ned til grundvandet. Har vores nyvalgte kommunalbestyrelse "hår nok på brystet" til at vedtage et stop for giftsprøjtningen med Round Up - Nu?

Der må kunne findes andre midler at sprøjte med. Der må kunne bestemmes regler og love der gælder for os, der bor her, og vores rene drikkevand og ikke kun for egoistiske pengeinteresser.Jeg siger: Fuck ikke med mit drikkevand.

Mere om emnet

Se alle
2
Gift i vandet: Formand er rystet over manglende interesse

Gift i vandet: Formand er rystet over manglende interesse

Problemer med sprøjtegifte: Vandværk kaster håndklædet i ringen

Problemer med sprøjtegifte: Vandværk kaster håndklædet i ringen