Studieoptag: Syddansk Universitet har stor succes med en form for optagelse af studerende, som betyder, at de, der optages, bliver i og afslutter det studium, de har påbegyndt.

Den meget enkle måde, denne succes opnås på, er virkelig simpel: Man taler med den, der søger om at blive studerende. Finder Universitetet så vedkommende egnet ud fra en samlet betragtning, så starter ansøgeren på sit studium. Og altså med godt resultat. Også selv om studentereksamenskarakteren måske ikke er den bedste, eller selv om det ikke er en helt dugfrisk elev, der søger optagelse.

Modsat går det med de unge, der har en superflot studentereksamen. Hver fjerde af dem falder fra i løbet af ganske kort tid, eller de fuldfører aldrig studiet.

Det viser den gamle sandhed, at det godt kan være, man kan få en god karakter, men det er ikke sikkert, den også borger for, at man har optaget og kan omsætte det, man har lært.

Det er præcis derfor, vi er nogle, der ikke har været så optaget af, at de unge ikke måtte bruge lidt tid til at tænke sig om, inden de valgte studium.

Det er også derfor, vi er nogle, der har ment, at en efterskole- eller et højskoleophold var en god overgang fra folkeskolen til gymnasiet.

Et er vigtigere, end at de unge kaster sig ud i en uddannelse: at de unge er lidt modne og har tænkt sig om, inden de fløjter videre til et universitetsstudium, som alt taget i betragtning er noget andet end at gå i gymnasiet.

Derfor er den optagelsessamtale, Syddansk Universitet praktiserer med de, der ikke har så høje karakterer, men alligevel viser sig at være studieegnede, i virkeligheden en ordning, der burde udstrækkes meget mere.

I dag skal Universitetet søge om dispensation, hvis det optager mere end 10 procent af de, der tilsyneladende ikke er superelever med superkarakterer.

Men når tallene siger, at hver fjerde med superkarakterer falder fra og ikke gennemfører deres studie, mens de øvrige gør, så er det det eneste fornuftige, at der ikke er tale om dispensation, som skal gives af ministeriet.

Vurderingen bør suverænt ligge hos universitetet, så bliver der også tid til flere samtaler og mere undervisning i stedet for til papirarbejde.

Britta Schall Holberg er MF (V), tidligere minister og medlem af Foketingets Uddannelsesudvalg.
  • fyens.dk