Lægerne levede ikke op til deres ansvar, før det gik op for dem, at her røg der en indtægtskilde

Lægerne levede ikke op til deres ansvar, før det gik op for dem, at her røg der en indtægtskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flemming Bay-Jensen, formand for Danske Seniorer, Sydvestjylland, Torvegade 136 B, Esbjerg
Billede
Debat. 

Kørekort: I avisen Danmark den 3. marts er der en større reportage om kørekort til 75+-årige, hvor lægeforeningen synes, det er noget så forkasteligt, at personer over 75 år ikke lever op til betingelserne for at få kørekort, uden de kommer forbi en læge.

Det er noget af en påstand, for inden den nye lov blev vedtaget, sorterede lægerne kun to pct. (2 ud af hver 100) fra, som de mente ikke egnede sig til at køre bil. Med andre ord levede lægerne ikke op til deres ansvar, før det gik op for dem, at her røg der en indtægtskilde - 600 kroner eller mere for en konsultation. Når det kun tidligere var to pct., som blev fundet for lette og frasorteret, kunne man få den meget grimme tanke, at hvis lægerne dumpede for mange, kom der jo færre til kørekortkontrol næste år.

Når man dagligt læser aviser, er det ikke de 75+-årige, der kører narkopåvirket, snakker i telefon, foretager vanvidskørsel eller på anden måde kører råddent for at vise sig over for sine venner.

Den periode er vi kommet over, og vi er nok også kommet videre i vores høje alder med for meget spiritus inden for vesten, inden vi kører. Her har de yngre stadig noget at lære. Jeg har selv, nu som 80 årig, fået fornyet mit kørekort for de næste 15 år. Jeg tror da på, at jeg med nogen sikkerhed inden da selv finder ud af, at kortet måske skal deponeres. Ligesom 70-årige Erik J. Pedersen (i samme avis) ikke "ved en kæft om, hvordan han har det om fem år", gør jeg det nok heller ikke. Det kunne jo også være, at ens børn siger, at nu må du ikke køre med børne- eller oldebørnene mere, eller at et almindeligt lægebesøg kunne give samme resultat.

Jeg er glad for, at formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Kim Christiansen, og med ham et stort flertal i Folketinget, slår fast, at den nye lov ikke ændres, medmindre en uheldig udvikling peger på, at loven skal ændres. Jeg er også ganske tilfreds med, at Ældresagen bakker Danske Seniorer op i argumentationen for, at der ikke skal diskrimineres i retten til at køre bil.

I stedet kunne lægeforeningen mere seriøst beskæftige sig med at nedbringe dødeligheden for de op mod 5000 mennesker, der hvert år dør af forkert medicin.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce