Lad være med at misbruge religion. Muslimer kan også godt holde jul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Araz Khan, 1. suppleant til Odense byråd for Venstre
Billede
Debat. 

Traditioner: Julen nærmer sig, og inden vi ser os om, sidder vi ved bordet til duften af and og sovs. Julen er for nogle en religiøs højtid, mens julen for andre blot er et ritual i en tradition som enhver anden festlig begivenhed.

I den anspændte verdenssituation med terror, krigene i Mellemøsten og flygtningestrømningen har det været svært at komme udenom religion, herunder islam som har været et omdiskuteret emne i medierne.

Jeg har bevidst undgået dette tema, fordi jeg har et meget pragmatisk forhold til religion. Men nu er det jo jul, og flere har i den anledning spurgt: "Araz, holder du jul"?

Det forholder sig således, at jeg er født i en muslimsk familie, og jeg har aldrig frasagt min fødselsreligion eller konverteret til andre trosretninger. Vi er dog ikke opdraget i en religiøs forstand i forhold til daglige bønner osv. Men vi er opfostret med udgangspunkt i værdier, hvor næstekærlighed, ansvar og respekt har været bærende elementer.

For mange år siden forelskede jeg mig i min hustru, som er dansk og kristen af tro. I tidernes morgen blev vi viet i en kirke, fordi jeg ikke ville tage glansbilledet fra min hustru. Ikke fordi hun var religiøs, men som mange andre piger havde hun drømmen om at gå hvid brud op ad kirkegulvet ligesom i mange romantiske film. Romantisk var denne dag også. Der var omkring 100 mennesker i kirken; de havde vidt forskellige religiøse baggrunde. Kristne, muslimer, ateister, en jøde og enkelte stammereligioner.

Det var et fredfyldt øjeblik med en stemning af harmoni, fordi de fremmødte gæster repræsenterede individer og ikke religioner. Konverterede jeg denne dag ved at stå i en kirke, som nogle påstår? Nej, jeg konverterede ikke. Men af respekt for min partner og den glæde, jeg bragte hende og hendes familie, så hverken min familie eller jeg nogen harme i en kirkelig vielse. Senere har vi fået to skønne børn, og de sætter i hvert fald julen i centrum. Så naturligvis holder vi jul.

Familien samles om god mad og hygge. Vi danser om juletræet, selv om jeg egentlig ikke ser meningen i denne tradition, men børnene og de ældre i familien elsker det. Børnene får gaver, og vi andre forspiser os i svigermors velsmagende retter.

Julen for mig betyder hygge, jeg har aldrig lagt en religiøs betydning i julen, og det tror jeg heller ikke min hustru har.

Men jeg bor i et land, som har givet min familie alt, da de meste trængte, og respekterede min families medbragte værdier på godt og ondt. Derfor går der ikke noget af mig ved jeg giver noget den anden vej. Dermed ikke en opfordring til at alle skal holde jul. Jeg er ikke teolog eller religionskyndig, men nu om dage taler mange  om at reformere en religion.

Men jeg er af den overbevisning, at man hellere burde reformere det enkelte individ gennem dannelse og uddannelse. Individet kan nemlig både bruge og misbruge religion, ligesom man kan med ytringsfriheden. Lad religionerne i fred og oplys i stedet individet, så er jeg overbevist om, at vi får et meget mere nuanceret samfund med respekt for forskelligheder.

Ved at placere skylden på en religion fratager vi individet ansvaret for handlinger og uhensigtsmæssige gerninger. I Danmark er stat og religion adskilt, og sådan skal det forblive; jeg synes efterhånden, at religion omtalen fylder meget i den offentlige debat. For min skyld må folk tro og leve, som de ønsker, så længe man bidrager, respekterer og forholder sig konstruktivt til det danske samfund. Lad os alle værne om den danske grundlov og de værdier, dette land er bygget på, som desuden er forudsætningen for, at vi har vores rettigheder. Danmark er et smukt land med plads til forskellighed, men fortvivl ikke: Danmark har også sine grænser for rummelighed, det er en rummelig nation, men det skal ikke forveksles med svaghed.

Langt de fleste af os, der lever i fred med hinanden, ved, at vejen til fred er fred. Jeg ser frem til juleaften.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce