UANSVARLIGHED: Åbent brev til indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen.

Kære Lars Løkke. Som du sikkert ved, har Peter Brixtofte engang været opstillet for Venstre på Nordfyn, så man kan sige, at han har en tilknytning til området. Som gammel ven og partikammerat af Peter Brixtofte har du nok en vis indflydelse på ham, selv om han ikke mere er medlem af Venstre. Så jeg vil spørge dig, om du ikke kan overtale Peter Brixtofte til at blive borgmester i den nye nordfynske kommune.

For ærlig talt, Nordfyn er lidt bagud, man har ikke de store sportsarenaer eller andre topudstyrede sportsfaciliteter, og skolerne kunne sikkert også godt trænge til mere udstyr, så de kan komme på niveau med forholdene i Nordsjælland. Så der er masser for Peter Brixtofte at tage fat på. Hvis han så samtidig, som han gjorde det i Farum, kan kombinere alle nyanskaffelserne med en meget lav skat, så kan det jo kun gå fremad for Nordfyn.

Ganske vist vil Nordfyn så ligesom Farum gå konkurs efter nogle år, men det imødeser jeg med sindsro. For modellen sikrer jo, at Nordfyn først får de mange nye anlæg og derefter går konkurs. Og vi ved jo, Lars Løkke, at du som ansvarlig indenrigsminister bagefter vil hjælpe os af med vores gæld og forære os land og penge mange år fremover.

Ganske vist betaler du ikke selv, men du har i forbindelse med Furesø Kommune fået arrangeret, at de fattige kommuner betaler udviklingshjælp til de stakkels nordsjællandske kommuner. Du kan sikkert finde en lignende model for Nordfyn.

Jeg ved ikke, hvorfor vi skal stoppe med Nordfyn. Der er sikkert mange andre kommuner, der har store behov. Så idéen er givet videre til alle.

For sagen om milliardgaverne til Furesø Kommune viser med al ønskelig tydelighed, at uansvarlighed betaler sig. Det, synes jeg, er et problem.
  • fyens.dk