Lad nu være med altid at give flygtninge og indvandrere skylden for dårligere velfærd

Lad nu være med altid at give flygtninge og indvandrere skylden for dårligere velfærd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jesper Park van der Schaft, Dannebrogsgade 21B, Aarhus
Billede
Debat. 

Velfærd: Britt Bager, Venstres politiske ordfører, skriver bl.a. i et læserbrev i avisen Danmark 19. april:" De lempelser, som Mette Frederiksen lægger op til, vil komme til at koste vores velfærd dyrt. 5.000 ekstra asylansøgere koster 2,3 mia. kr. i 2025. De samme penge kunne være brugt på 4.000 sygeplejersker, 4.400 pædagoger eller 3.280 politibetjente. Forestil dig, hvor dyrt det vil blive, hvis en rød alliance bestående af Mette Frederiksen, Morten Østergaard og Pernille Skipper kommer til at diktere dansk udlændingepolitik."

Igen og igen hører vi om, at det er flygtninges og indvandreres skyld, at ældre med behov ikke kan hjælp og støtte de har behov for, at der må lukkes institutioner for mennesker med handicap, at børn med særlige behov skal gå i almindelig klasse i stedet for i specialklasse osv.

Men helt ærligT. Jeg er så træt af de borgerliges beskyldninger om, at flygtninge og indvandrere ligger til grund for dårligere velfærd. Har de borgerlige og især Venstres politiske ordfører - Britt Bager - glemt, hvor mange mia. kr., der er brugt på skattelettelser siden år 2001? Jeg vil tro, at de borgerlige har brugt ca. 90 mia. kr.

Hvis tallet passer, så er der årligt givet fem mia. kr. ud til skattelettelser, som kun de rige har fået noget ud af. Det vil sige, hvis vi sammenligner de 2,3 mia. kr., som Britt Bager siger, det vil koste at behandle 5.000 ekstra asylansøgere i 2025 med de årlige fem mia. kr., som der indtil videre er givet til skattelettelser, er der et merforbrug på 2,7 mia. kr. til skattelettelser - altså hvis der været år har været brugt 2,3 mia. kr. på behandling af nye asylansøgere.

Ups, Britt Bager! Jeg ved godt, hvordan jeg vil bruge pengene på, hvis det vi tager de to ovennævnte eksempler. Af de 2,7 mia. kr. kan der sagtens bruges på 4.000 sygeplejerske, 4.400 pædagoger og 3.280 politibetjente og samtidig på nye SOSU-hjælpere/assistenter. Samtidig kan man med de 2,3 mia. kr. behandle de nuværende og nye flygtninge og indvandrere på mere human måde.

Nu kan alle læse, at prioriteringen med skattelettelser har været rigtig dårlig idé. Så til alle - og især til de borgerlige partier - som giver skylden til flygtninge og indvandrere for at Danmarks velfærd er blevet dårligere. Det er jo ikke rigtigt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce