FORENING Det blev en trist historie, da jeg fulgte opfordringen fra foreningens egen spindoktor og "lukkede øjnene op" og søgte oplysning om foreningen LINK (Lettelse af Integrationen af Nydanskere i Kerteminde-området).

Først lød det lovende med mange medlemmer og aktiviteter, men allerede ved første blik på foreningens "meget informative hjemmeside" begyndte jeg at undre mig!

Man oplyste stolt, at man arrangerede "kvindesvømning," og "for at kvinderne kan føle sig trygge, er døren låst, gardinerne rullet for, og der er en kvindelig livredder". Det er jo venligt overfor de fremmede, muslimske kvinder, men har det noget med integration at gøre? Er det rimeligt at lukke svømmehallen for danskere af hensyn til et par udenlandske kvinder? Lærer man ikke blot de fremmede at stille urimelige særkrav?

LINK's største arrangement var en musikfest på Strandgården, hvor der ifølge LINK's beretning deltog "90 mennesker", mens Stiftstidende siger "et halvt hundrede børn og voksne" (LINK har ofte svært ved at tælle). Deltagelsen skyldtes annonceringen som en "musikfest", hvor "foreningen giver maden". Anledningen var, at LINK's formand (som "har et godt forhold til politikerne") havde fået Kerteminde Kommunes fortjenstlegat på 5000 kr. På den måde "integreres" de fremmede i den særprægede opfattelse, at man lader det offentlige betale forlystelserne, og at kommunen "svømmer i penge".

Ellers har LINK arrangeret en pigeudflugt til Kvindemuseet i Århus, og således tilsidesat integrationen gennem en udansk kønsopdeling. I denne forbindelse spiste man "etnisk" (ikke dansk) frokost i Bazaren i Gjellerup, som blandt andet er kendt, fordi Told&Skats kontrolbesøg afslørede, at kun én forretning ud af 24 kontrollerede havde orden i sagerne, mens det store flertal var dybt kriminelle, idet de "sort" ansatte som regel modtog sociale ydelser ved siden af arbejdet med salg af de ofte ulovlige varer. Er det "integration" at bringe nye fremmede i forbindelse med dette center for organiseret fremmedkriminalitet?

Det værste er, at foreningen LINK selv er kriminel. Foreningen har bedraget kommunen med falske oplysninger om aktiviteter og medlemstal. At LINK har "et godt forhold til politikerne", som derfor velvilligt lader sig bedrage, gør ikke fremgangsmåden mindre kriminel, men gør politikerne til medskyldige.

Først blev jeg skuffet, da jeg i LINK-formandens beretning læste, at de tre fremmede i bestyrelsen "ikke havde deltaget i bestyrelsesarbejdet". De har heller ikke underskrevet regnskabet, som ellers ifølge vedtægterne skal underskrives af "samtlige medlemmer af bestyrelsen og revisor". Nu begynder jeg at forstå: De har nok fået "kolde fødder" og prisværdigt lagt afstand til LINK's ulovligheder.

Nu står to opgaver tilbage: LINK bør i den almindelige anstændigheds navn tilbagebetale de tilskud, man har fået fra Kerteminde Kommune til aktiviteter, man ikke har gennemført. Alt andet er uanstændigt, også selv om de politikere, man "har et godt forhold til" påstår, at man godt må beholde pengene (hvad vælgerne bør huske). Så er der kun tilbage at nedlægge og glemme denne forening, som har miskrediteret selve begrebet "integrationsarbejde".
  • fyens.dk