Kystbeskyttelse: Danmark er et lille land - det behøver ikke blive mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Kysterne: Kystbeskyttelseslovens formål er at beskytte mennesker mod oversvømmelser, samt ejendom mod oversvømmelser og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet.

For at varetage dette formål skal der tages stilling til en række hensyn, hvor det første er behovet for kystbeskyttelse; herefter følger økonomi, miljø, bevarelse, kreative udnyttelse m.m.

Hvor der ingen kystsikring er, trækker den jyske vestkyst sig ca. seks meter tilbage om året, hvilket betyder, at Jyllands vestkyst for 2000 år siden lå 12 kilometer ude i havet, hvilket svarer til at ca. 5.000 km2 er forsvundet. Fyn er på knap 3000 km2!

Der forsvinder ca. 2 km2 af den jyske vestkyst om året i disse år, og det frygtes at klimaforandringerne vil forstærke denne tendens, så var det ikke på tide at vi benyttede Kystbeskyttelsesloven til dennes væsentlige formål, nemlig at beskytte kysten?

I den aktuelle sag om kystbeskyttelse ved selvtægt i form af sandfyld og beton, skal jeg være den første til at indrømme, at det ikke er den mest æstetiske kystbeskyttelse jeg har set, på den anden side; det forsinker dog nedbrydningen, og de arme mennesker i Lønstrup, der ser deres ejendom forsvinde, forstår jeg godt, griber til sådanne metoder.

Jeg finder det i det hele taget paradoksalt, at kystdirektoratet nu må politianmelde forholdet, når de i stedet burde have midler og kompetence til at sørge for at de danske kyster blev beskyttet mod erotion.

At beskytte vores kyster er en samfundsopgave, som burde finansieres helt af staten, og hvor hovedformålet skulle være, at sikre kystlinien; de andre, ovenfor nævnte hensyn, må vige for dette. Det var på tide der blev lave en masterplan for en sikring overalt, hvor landet går tabt til havet.

Danmark er et lille land - det behøver ikke blive mindre!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce