Da vi var blevet alene i stuen hvæsede Fruen: "Nu har jeg altså fået nok af, at din mor, siden hun flyttede med os fra København for 20 år siden, hver evigt eneste søndag morgen totalt hensynsløst altid snupper to underkryddere. Vi skulle dog gerne have et "sæt" hver".

Jeg kunne kun hæst fremstamme: "Min mor?... Jeg troede da, at hun var din mor".

Se dette er jo, hvis situationen virkelig har fundet sted, (og vi lader muligheden stå åben), et eksempel på (i mangel af stærkere ord): dårlig kommunikation i familien. Eller mangel på kvalitet i overblikket over husholdningens struktur og funktionalitet.

Men kan man måle denne brist på en skala, og hvem skulle have grebet ind (og hvordan) på et tidligere tidspunkt, så Fruens oplevelse af morgenbordets objektive og subjektive kvalitet ikke blev spoleret 1040 gange i perioden?

Personligt er jeg ligeglad, da en krydder i min verden er en krydder uden forms anseelse.

Et andet eksempel: Fruen skulle i mandags til udredning af sin rygskade på OUH. Afdelingen lovede at bestille liggende transport. Vi skulle blot være klar kl. 9.

Da uret viste 10.15 ringede jeg og fik at vide, at hun da sandelig ikke stod på nogen liste. Om vi kunne finde derind selv?

Det forslag var ikke specielt sundt for mit blodtryk. Jeg fremkom med nogle meningstilkendegivelser, som ville få flovhedsrødmen til at blusse på kinderne af selv det værste sprogsvin.

Men af sted kom vi da i ambulance med et par timers forsinkelse ved Fruens læges indgriben.

Evalueringen af rygskaden hos eksperterne i Odense stod tårnhøjt på vor liste over faktorerne for Fruens fremtidige trivsel og førlighed. Det havde man med sjusk og ligegyldig uprofessionalisme pisset på.

Hvis det ikke er manglende kvalitet i sundhedsvæsenet, vil jeg gerne høre om, hvad begrebet så dækker. Men kan "kvalitet" sættes på formel og måles?

Og over for hvad?

Slår man ordet "kvalitet" op i en ordbog, ses definitionen: "Kvalitet er forholdet mellem oplevelsen (erfaringen) af og forventningerne til en situation, et produkt eller en serviceydelse".

Begrebet "kvalitet" er altså i denne henseende afhængigt af, hvem der udtaler sig, og derfor bliver begrebet subjektivt. Se blot hvor megen elendig kaffe, der nedsvælges uden øjenbryns hævning... Ikke desto mindre er der stærke kræfter i gang for at indføre "Den Danske Kvalitets Model (DDKM) i sundhedsvæsenet.

Den indebærer omfattende kortlægning af procedurer og arbejdsgange, fastlæggelse af "standarder", certificering og uddannelse af "akkrediteringskoordinatorer". Alt skal nedskrives og løbende revideres og superviseres af eksterne "auditører".

Det lyder omfangsrigt og besværligt. Og frem for alt: dyrt! Faktisk så kostbart, at de Danske

Regioner har skønnet prisen til et trecifret millionbeløb. Denne billet brænder et så stort hul i lommen på regionsøkonomien, at implementeringen foreløbig er droppet/udskudt. Endda med ret god samvittighed, idet selv Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren ytrer seriøs skepsis over for værdien/nytten af "kvalitetsakkreditering".

Denne dystre kendsgerning afholder imidlertid ikke min egen brancheforening, Danmarks Apotekerforening (DA) fra at kræve, at apotekerne betaler et endnu ukendt, men pænt stort beløb for at tilslutte sig DDKM. Ja, man vrider endda armen om på "de brodne kar" blandt apotekerne, som ikke ønsker at deltage.

Man vil til overflod straffe de opsætsige apoteker med en lavere avance på receptekspeditionerne. Sikken en forening at være medlem af...I de sidste 20 år har apotekernes egen (!) forening aktivt medvirket til nedlæggelse af 71 selvstændige apoteksstillinger.

Kan økonomiske motiver mon spille ind? De store vokser på de smås bekostning.

Og nu "ryster de træet" endnu engang i håb om at få skovlen under endnu en håndfuld uvorne og genstridige små-apoteker som Hesselager. Jeg skal hilse og sige, at jeg betragter stemplingen "broddent kar" som et adelsmærke i den forbindelse.

Man vil have store, strømlinede enheder. Sammenlignes med restaurationsbranchen, vil kæden McDonald's være det ypperste og landevejskroerne (Falsled, f.eks.) røven af fjerde division.

Men går vi da ikke ind for "kvalitet" i Hesselager? Selvfølgelig gør vi det. Som vore kunder véd, er vi pinligt omhyggelige med alt, hvad vi foretager os. Sjusk og slendrian forekommer ikke. Når vi tager fejl, retter vi den straks.

Som gældende for alle apoteker i landet udøver vi den såkaldte "dobbeltkontrol" på alle ekspeditioner. Den sikrer en mikroskopisk fejlrate (maksimum én ud af 10.000).

Vi er dybt professionelle i alt, hvad vi gør. (Surt at måtte behøve at nævne det).

Kunderne er ligeglade med tabeller, certificering og statistikker. De vil opleve ægte engagement, nærvær, vejledning og problemløsning, når det er påkrævet. Men ellers vil de have deres receptmedicin uden omsvøb. Det erfares som "kvalitet".

Så enkelt er det!

Vi kan ikke kvantisere "omhu" og "empati", lige så lidt som man kan sætte numerisk valør på skønheden af en solnedgang.

Derfor "opfanger" det stort anlagte DDKM ikke disse kerneværdier. Men nok det "tekniske", såsom antal gange telefonen må ringe, inden man tager den...

DDKM sætter "landkortet" over "landskabet". Papir over virkelighed. Det er som om, man vil skille tv-apparatet ad for at finde og dissekere programmerne...

Og man render rundt og bruger så megen tid på at beskrive, hvad man laver, at man ikke kan nå at lave noget, som er værd at beskrive.

At netop Apotekerforeningen skulle skvatte på halen af begejstring over bragesnakken om den ny kvalitetmodel forekommer dybt underligt, al den stund vi apoteksenheder er underlagt detaljerede reguleringsrammer fra bl.a. Apotekerloven og Lægemiddelloven. Vi får kontrolbesøg af Arbejdstilsynet, Fødevarekontrollen og Lægemiddelstyrelsen. Og vi laver en hel del relevant kvalitetsovervågning og papirarbejde desangående.

Jeg har hejst piratflaget over den gamle apotheksbygning i Hesselager. De kan hive mig bidende, sparkende og svovlende ud på fortovet, overmagten. De kan ramme os økonomisk.

Men de skal ikke få os til at lukke biksen!

Uha, jeg må hellere... Fruen glammer fra sit sygeleje inde i stuen : "Jeg vil betegne dette måltid som udtryk for dalende kvalitet. Der mangler i dén grad melboller i Mou-suppen".
  • fyens.dk