Kunstmuseum. Giv kunsten en bæredygtig udvikling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lis Andreasen, Læssøegade 13, Odense C.
Lis Andreasen
Debat. 

Har man glemt noget, når man taler om bæredygtighed? Bæredygtig kunst!

Det er ikke første gang, at Jan Erik Madsens indlæg om kunst har fået mig til at rette mig op i stolen og læse med interesse. Nok fordi emnet altid har interesseret mig, men denne gang fordi jeg netop er optaget af at bevare den lokalitet, hvor mordet, der omtales, har fundet sted. Kommentaren 10. august med overskriften "En kunstsamling er slået ihjel" handler om Odense Kommunes behandling af samlingen på det tidligere Fyns Kunstmuseum.

Da planen om at omdanne kunstmuseet til galleri Brandts 13 blev kendt, var jeg på banen med et forsvar for den fine kunstsamling, som Fyn ejede, og jeg kritiserede, at kun få af de betydningsfulde billeder fra samlingen skulle udstilles på Brandts og oven i købet ikke skulle udskiftes i flere år. Som bekendt for døve ører. Vi skulle være eventorienterede, også på dette område. Det handlede om at få kunder i butikken og ikke om at bevare en kulturarv tilgængelig for den almene befolkning.

Da Odense Bys Museer 2. maj 2011 stolt præsenterede den første større selvstændige publikation om Fyns Kunstmuseum forfattet af tidligere museumsinspektør, Anne Christiansen, anede vi indbudte gæster ikke, at det også skulle blive museets nekrolog. Publikationen er en stor smukt illustreret bog på 463 sider, der behandler museets historie og et stort udvalg af Fyns Kunstmuseums bedste værker.

Jeg har begrædt det siden og mindes alle de gode oplevelser, jeg har haft der sammen med såvel mine elver fra folkeskolen som udenbys gæster. Man følte sig hensat til internationale museer, når man gik i de smukt farvesatte rum. Den omfattende samling blev også brugt til temaudstillinger af høj kvalitet. Det er slut med det, og Odense er blevet fattigere på kulturarv.

Så var det, jeg fik en idé. Hvad med at få FN's 17 Verdensmål på banen? De er jo oppe i tiden, og Odense Byråd har taget opgaven meget alvorlig og ønsker frem for alt at være på forkant. Så jeg gik i gang med at genlæse Steen Hildebrandts bog fra 2016 "Bæredygtig global udvikling - FN's 17 Verdensmål i dansk perspektiv". Og ganske rigtigt handler mål 4.7, kvalitets uddannelse om kulturens bidrag til bæredygtig udvikling, og mål 11.4, bæredygtige byer og lokalsamfund, om at styrke indsatsen for at beskytte og bevare vores verdensarv, kultur og natur.

Så kære politikere: Glem ikke kunsten, når I diskuterer FN's 17 verdensmål om bæredygtig udvikling.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce