Kultur. Kunstakademi vil kunne løfte og berige Vollsmose
Af: Brian Skov Nielsen - byrådsmedlem, Enhedslisten, medlem af By- og kulturudvalget

Kunst skal være samfundsrelevant. Kunst skal være mangfoldigt. Kunst skal søge grænser. Og kunst skal kunne provokere. Derfor ønsker Enhedslisten, at vi ser på mulighederne for at flytte Det Fynske Kunstakademi til Vollsmose, hvor det kunne få fremtidig adresse på Vollsmose Alle 30. For mig har kunst altid været noget, der tager sociale udfordringer op. Som søger grænser og tør udfordre det bestående. Noget som har nerve og energi. Og placeringen i Vollsmose vil netop kunne skabe den inspiration, energi og nerve, som er kernen i al kunst.Vollsmose er jo en bydel fyldt med mangfoldighed, med farve og engagement. Vollsmose har kæmpe udfordringer såvel som muligheder. I Vollsmose får Kunstakademiets elever helt nye muligheder for at skabe kunst i et boligområde og sammen med områdets beboere. Og det vil give deres uddannelse en hel ny kreativ dimension. Men det er ikke kun Det Fynske Kunstakademi, som står til at vinde på en flytning til Vollsmose. Det gør Vollsmose så sandelig også. Kunstakademiet vil kunne løfte og berige Vollsmose. Kunsten kunne komme ud i bydelen og berige og løfte de fysiske rammer. Muligheden for skabe sammen med områdets beboere er helt åbenlys. Og så vil en flytning trække en masse nye mennesker ud til Vollsmose, og de vil se, at "Mosen" virkelig er meget bedre end sit rygte. ,Hvis projektet skal lykkedes, så kræver det dog, at Kunstakademiets ledelse, undervisere og elever er med på ideen, at de kan se potentialet, og at det også bliver deres projekt. Nu skal vi i første omgang ud og kigge på mulighederne sammen med Kunstakademiets ledelse til næste udvalgsmøde. Og så må vi jo se, hvad de siger. Det er vigtigt, at de er med hele vejen. Men jeg håber da, at de kan se potentialet i at være med til at løfte og berige en hel bydel. For jeg tror virkelig, at det vil give elevernes uddannelse en helt ny dimension og vitalitet.