Af: Marianne Gjerløv Lauritzen, Holger Bisgaardsvej 1, Glamsbjerg

"Venter den mørke middelalder lige om hjørnet?" spørger Peter Kofod Poulsen i FS 14. februar.

Svaret er nej, den er endnu ikke helt væk. Der er endnu ikke ligestilling mellem kønnene, lønforholdene er forskellige, hele metoo-sagen viser, at mange mænd, også i Danmark, ikke respekterer kvinder.

Påklædning og kultur hænger sammen; kulturen i begyndelsen af det 20. århundrede var for min mormor og mor (født 1906), at man som kvinde ikke kunne gå uden for huset uden hat eller tørklæde på hovedet og kåbe (frakke).

Har du, PKP, ikke for nylig i F.S. læst et par artikler skrevet af unge kvinder med mellemøstlig baggrund? Den ene havde tørklæde på, var sandsynligvis muslim. Begge skrev et perfekt dansk.

Man skal passe på ikke at kaste med sten i et glashus: For du kender åbenbart ikke forskel på de to verber at vende og at vænne. De sproglige krav til indvandrere kan mange danskere ikke leve op til - skal de så også sendes ud af landet?

Der er kun ganske få muslimske kvinder i Danmark, der bruger burka; Jeg har aldrig set en kvinde i den dragt i Danmark. Niqab har jeg set en enkelt gang.

Faktisk er det hygiejnisk at dække sit hår til. Har du aldrig tænkt over, hvorfor folk, der arbejder med f.eks. fødevarer og kirurgi, dækker deres hår? Opfatter du virkelig det som et levn fra middelalderen, at viktualiemanden og sygeplejersken dækker deres hår?