Kritik må forstumme

Ebbe Lilliendal

Kritik må forstumme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

friskoler

Politikerne er ikke dygtige nok til at fordele stærke og svage elever lige mellem folkeskolerne, og derfor fortsætter væksten på landets friskoler". Sådan lød budskabet i Fyens Stiftstidende den 12. august med overskriften "Kun politikere kan bremse væksten af friskoler".

Lad det stå klart med det samme, at der ikke er tale om en voldsom vækst af friskoler netop nu og dernæst, at friskolerne ikke er et særligt reservat for såkaldt stærke elever.

Samlet set er andelen af specialundervisningskrævende elever med massive indlæringsproblemer i de frie grundskoler steget markant mere i de frie grundskoler end i folkeskolen de senere år. Denne udvikling gør det vanskeligt at fortsætte argumentationen om, at elevklientellet på friskolerne adskiller sig markant fra folkeskolerne.

Det er ikke mere end et år siden, politikerne strammede lovgivningen med den utvetydige hensigt at spænde ben for nye friskoleinitiativer. De nye skoleinitiativer bliver med nedsættende tone kaldt "protestskoler".

Protest eller ej - i år starter 15 nye frie grundskoler på landsplan på trods af politikernes skærpede anmeldelseskrav. Enhver kritik af disse skoleinitiativer som uovervejede og venstrehåndsarbejde bør nu forstumme.

I artiklen udtaler Beatrice Schindler Rangvid, seniorforsker ved Anvendt Kommunal Forskning, at det sociale gab bliver større og større, og derfor søger stærke børn væk fra folkeskolen. Man må dog antage, at der er mange forskelligartede grunde til, at forældrene til de cirka 90.000 elever på de frie grundskoler i landet vælger folkeskolen fra.

Men udgangspunktet for forældrenes skolevalg må naturligvis være, at de ikke vælger mindre end det bedste for deres børn - uanset skoleform.

Derfor er det også forkert vedblivende at bilde sig selv ind, at hvis der blot ikke fandtes friskoler og heller ikke fandtes frit skolevalg, ville alle skole- og integrationspolitiske ambitioner kunne indfries.

Det handler ikke om tvang og indskrænket frihed. Den politiske ambition må være at skabe folkeskoler, der bygnings- og indholdsmæssigt tiltrækker forældre og lærere.

Når forældre vælger en friskole efter en kuldsejlet folkeskoletid, må logikken være, at dette ikke placerer fri- og privatskolerne i skurkerollen.

I realiteten har mange folkeskoler i hovedstaden spillet fallit, fordi man ikke i tide har taget vare om bolig-, social- og integrationspolitikken.

Kritik må forstumme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce