Krifa: Vi snylter ikke - hav nu researchen i orden
Af: Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa, Aarhus N.

OK18: Konflikten raser over Danmark i øjeblikket. Tingene er gået i hårdknude, og alle venter nu på den store lockout, som vil ramme store dele af landet i april måned.

Samtidig fyger beskyldninger mod dem, der har valgt at stå uden for de fagforeninger, der har overenskomst på de konfliktramte arbejdspladser. Påstande tillægsord som snylter, friløber, usolidarisk og ansvarsløs er bare nogle af dem man møder bliver flittigt brugt.

Og så er det, jeg spørger: Hvor blev researchen og de saglige argumenter af?

Havde debattørerne lavet en hurtig research, ville de hurtigt få øjnene op for, at Krifa tager et stort ansvar på det danske arbejdsmarked. Vi arbejder hver dag på at sikre trivsel og den gode arbejdslyst - ikke kun hos vores 200.000 medlemmer, men for hele arbejdsmarkedet.

Vi mener bare ikke, at det skal gøres på den måde, som tydeligvis også er gået i hårdknude i disse tider - nemlig ved strejke og lockout. Det er konfliktvåben, der rammer de forkerte i det offentlige. For uanset om der er tale om strejke eller lockout, så sparer arbejdsgiverne penge på lønudgifter samtidig med, at de fortsat får indtægter i form af eksempelvis skatteindbetalinger. Det er kort sagt ikke arbejdsgiveren, man straffer, når der iværksættes strejke eller lockout. Til gengæld går det ud over børn, gamle og syge.

Krifa går i stedet ind for en moderne konfliktløsning, hvor arbejdsgivere og lønmodtagere presses til at finde en løsning uden at kaste samfundet ud i øgede ventelister, manglende undervisning og pasning af børn og unge. Som mange eksperter også peger på, tror vi, at tiden er vokset fra de traditionelle fagbevægelser. Arbejdsgivere og lønmodtagere er ikke længere hinandens fjender, men hinandens forudsætninger. Det tror jeg, flere og flere danskere er enige i.

Men fordi vi mener, at kampen skal kæmpes på en anden måde, gør det os ikke til snyltere eller friløbere. Det gør os i stedet til en moderne fagbevægelse, der konstruktivt kæmper for lønmodtagernes rettigheder.

Så min opfordring lyder: Lad os nu få noget saglighed og ordenlighed ind i fagforeningsdebatten. Det burde være udgangspunktet for en hver god debat.