Af: John Maalø Larsen, Knudshovedvej 51, Nyborg

På forsiden af Fyens Stiftstidendes Fyn-sektion 6. februar var der to rubrikker, som umiddelbart intet havde med hinanden at gøre - og så måske alligevel:

Ved Assens stod der: Pigerne får højere karakterer i skolen end drengene.

Ved Middelfart stod der: Børnehaverne får flere og flere børn, der stadig går med ble.

Problemet kunne begge steder være det samme: Hvorfor er det barnets alder, der skal afgøre, hvornår man starter i børnehave/skole?

Hvad om man droppede firkantede aldersbetingelser og i stedet opstillede nogle modenhedskrav, der skulle opfyldes for at rykke fra vuggestue til lillegruppe i børnehaven og herfra senere videre til storegruppen?

Hvad om man opstillede nogle modenhedskrav for at rykke fra børnehave til 0. klasse og herfra videre til 1. klasse.

Fra 1. klasse og videre frem kunne der desuden være faglige minimumskrav, som skal opfyldes for at kunne rykke en klasse op.

At man i 2. klasse får at vide, man ikke skal i 3. klasse efter sommerferien, vil gøre ondt et stykke tid.

At rykke fra 2. til 3. klasse uden tilstrækkelig modenhed eller et vist minimum af faglige kundskaber vil måske komme til at gøre ondt et helt liv.

Og så er der sidegevinsten for samfundet: besparelser på specialundervisningskontoen.