Konflikt: På tide at politikere bakker offentligt ansatte op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Kære Jens Rohde. Det er med stor interesse, at jeg har læst dit indlæg i avisen Danmark den 1. marts. Det glæder mig, at du bakker op omkring de offentlige ansatte og deres ret til også at have anstændige løn og ansættelsesforhold.

Du har helt ret i, at det var en svinestreg, der blev begået imod lærerne ved OK13 i forbindelse med indførelsen af lov 409, og at den kampagn,e der i denne sammenhæng blev ført fra arbejdsgiverne, var uanstændig.

Måske husker du også, at dit parti, Det Radikale Venstre, var en del af den regering, der var med til at indføre lov 409, efter regeringsindgrebet i 2013 blev besluttet.

Det var ligeledes den regering, der valgte, at det var lærerne der, via lovindgrebet, skulle finansiere de reformer man ønskede indført på skoleområdet. Vi er stadig mange, der husker den daværende statsminister udtale "Kan vi ikke alle arbejde 12 minutter mere om dagen"? - altså være mere effektive og gå længere på literen.

I indlægget tolker du regeringens udtalelser om, at de offentlige ansatte får for meget i løn, som at de ikke er deres løn værd. Det kunne også tolkes således, at Finansministeriet betragter de offentlige ansatte som en udgift, der skal holdes nede for at den offentlige sektor kan finansieres.

Det der skete ved lovindgrebet i 2013 var et overgreb på "Den Danske Model", hvor hele forløbet ifølge flere tydeligvis var orkestreret af Finansministeriet og Moderniseringsstyrelsen.

Derfor er det glædeligt at læse, at du støtter kollektive aftaler frem for decentrale lokalaftaler for at bevare stabiliteten på det offentlige arbejdsmarked. Jeg er også helt enig i, at vi skal investere i de ansatte i den offentlige sektor, ligesom det skal gøres attraktivt at søge ansættelse i det offentlige.

Jeg håber derfor, at du vil italesætte det over for dine partifæller på Christiansborg, til gavn og glæde for alle i Danmark. Det er på høje tid, at politikere, der "vil" den offentlige sektor, nu står fast.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce