Kommentar: Ja tak til rygeforbud tilsat fornuft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Larsen henla@fyens.dk
Billede
Debat. 

Der er sund fornuft i, at Nordfyns Kommune følger trop med de efterhånden ganske mange kommuner, der allerede har indført et kommunalt rygeforbud.

Men er der også fornuft i at håndhæve forbuddet uden undtagelser? Emnet er ømtåleligt. Senest fortalte Birthe Søndergaard fra Otterup i et læserbrev om, hvordan hun som psykisk syg og ryger frygter, at det fra august, hvor forbuddet indføres, ikke længere vil give mening for hende og andre rygere at benytte Værestedet i Bogense.

Med til det kommende forbud hører også, at kommunale medarbejdere skal skifte til eget medbragt tøj, hvis de ønsker at ryge i arbejdstiden. Ser man for sig en rygende renovationsarbejder i morgenkåbe stående en villavej, inden arbejdstøjet atter trækkes på? Rygepauserne skal medarbejderne selv betale. Alt i alt tegner der sig en hård linje uden mulighed for kompromisser.

Uheldigt eller optimalt?

Jeg skal som den hellige type være den første til frelst at række fingeren i vejret og sige, at jeg aldrig har haft en cigaret i munden. Og at ingen mod deres vilje skal udsættes for passiv rygning og slet ikke, når man som borger kommer i berøring med kommunale medarbejdere.

Omvendt har jeg ikke lyst at være pedantisk politimand over andre. Så længe, at eksempelvis brugerne af Værestedet ikke generer andre, har jeg vanskeligt ved at se, hvorfor de om et halvt års tid ikke længere må stå og ryge ude i det skur, de benytter til lejligheden.

Borgmester Morten Andersen har sagt, at overtrædelser af rygeforbuddet vil blive håndteret på samme måde, som hvis der for eksempel er problemer med alkohol i arbejdstiden. Det er alt ære og respekt værd, at folk hjælpes til et sundere og bedre liv. Uanset, om det gælder rygning, alkohol eller noget noget tredje af de mange faktorer, der er bestemmende for, hvordan vi holder trit med idealforestillingen om det perfekte menneske.

Men ingen er som bekendt perfekt, og derfor er det også tankevækkende, at Nordfyns Kommune og andre kommuner med deres nul tolerance rygepolitik forsøger at nærme sig et skønmaleri, der aldrig kommer til at glide sammen med en virkelighed, der er mere kompleks.

I sit meget personlige læserbrev skriver Birthe Søndergaard, at hun, psykisk sårbar som hun er, vil få vanskeligt ved at komme på Værestedet, hvis hun ikke længere må ryge der. Hun forslår, at rygeforbuddet droppes på Værestedet.

Et velment ønske, der burde lyttes til. Uanset, om man er ryger eller ej.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce