Jeg kan se, at Martin Vitved Schäfer, formand og regionssekretær for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning på Fyn, er fuldstændig enig med mig om, at gymnasiets nye metodefag "Almen Studieforberedelse" (AT) er et af de elementer, der er med til at overakademisere gymnasier og derfor skal reduceres.  

Hans kritik af mig og ros til venstrefløjen beror nemlig på en misforståelse: Årsagen til, at jeg kalder udspillet fra S, SF og R for komisk, er, at de taler imod overakademisering samtidig med, at de ikke i forhandlingerne har ønsket at reducere AT.  

Det udspil, de kom med forleden, var således et kompromisforslag, hvor de modstræbende havde imødekommet bl.a. os konservative. Venstrefløjen ønskede nemlig oprindelig ikke at reducere i AT. Dertil kommer, at venstrefløjen yderligere vil fastholde overakademiseringen i gymnasiet ved at fastholde, at studieretningsprojektet skal have en to ugers skriveperiode og skrives i to fag - uanset om det falder naturligt eller ej.

Her ønsker vi at reducere skriveperioden og give mulighed for, at man der, hvor det er sagligt, kan skrive i bare et fag.

Det vil give en klar afakedemisering af gymnasiet og være en håndsrækning til de elever, der kommer fra en ikke boglig baggrund. Det komiske i venstrefløjens udspil er altså, at de spiller ud med forslag, som regeringen allerede er kommet med.
  • fyens.dk