Kom nu, unge, gør politisk karriere - verdens bedste studiejob
Af: Byrådsmedlem, Socialdemokratiet, Assens Charlotte Kjær

Nogle gange tænker jeg på - ved borgere egentlig, hvordan livet som lokalpolitiker er ... og så tænker jeg, hvad ved vores unge mennesker?

Jeg synes nemlig, at vi har brug for flere unge mennesker i lokalpolitik - af flere årsager.

For det første fordi jeg tænker, at unge kan få "verdens bedste studiejob" ved at være aktiv i lokalpolitik som byrådsmedlem. Et samfundsrelateret studiejob, der giver indflydelse på beslutninger, der betyder noget for borgere i nærområdet - det kan være for de unge selv, deres forældre, deres bedsteforældre eller andre i omgangskredsen.

Samtidig giver det stor viden og erfaring om det omkringliggende samfund - hvordan fungerer politik i hverdagen - i store som små sager. Jeg kunne også sagtens forestille mig, at flere unge i lokalpolitik kunne være med til at udfordre vores måder at arbejde på - er vi digitale nok - er vi fleksible nok i vores møder, både interne og eksterne møder - husker vi at anskue opgaverne/sagerne fra et yngre synspunkt ... ja her ville det være godt med flere unge byrådsmedlemmer.

Et byråds sammensætning bør også i min optik afspejle vores borgersammensætning - både i forhold til køn, alder, etnicitet mv. - og netop der har vi brug for flere yngre byrådskolleger. Vi tager hver dag beslutninger, der påvirker borgernes hverdag - og her er holdninger/erfaringer fra byrådsmedlemmer en naturlig faktor for beslutningerne - og når vi i eks. Assens Byråd er 29 byrådsmedlemmer - heraf en under 30 år - så er der jo ikke lige just at afspejle borgersammensætningen!

Jeg er også sikker på, at unge byrådsmedlemmer med den viden og indflydelse, der opnås, vil have fået så meget indblik i egen kommune, at de også senere i livet vil have lyst til at være med til at forandre og udvikle i egen kommune, have lyst til at vende hjem til barndomskommunen og stifte familie her og sidst, men ikke mindst har lyst til at være en god ambassadør for kommunen og sætte fokus på de gode fortællinger rundt i Danmark ja hele verden, for ingen tvivl om, at der i forbindelse med studier og uddannelse fortsat skal være perioder ude i landet og måske andre steder i verden.

Hvorfor kalder jeg det så et "verdens bedste studiejob" - jo der følger jo et honorar med, når vi vælges til byrådet - i Assens Kommune godt 125.000 årligt - så min opfordring skal lyde: Kære unge, meld jer gerne, uanset politisk overbevisning - vi har brug for jer og til gengæld lover jeg jer oplevelser, der giver indsigt og indflydelse i jeres lokalsamfund.