Kom i arbejdstøjet, minister


Kom i arbejdstøjet, minister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TRAFIK: Trafikinvesteringer skal gå til det, som har med trafik at gøre. Her tænker jeg på rundkørsler, veje, broer, motorveje, kampagner osv. Og ikke til andet ud over trafikinvesteringer.

Er det tilfældet, skal pengene tilbage i bilisternes lommer. Vi bilister betaler årligt i skatter og afgifter, som kommer fra registreringsafgifter, benzinafgifter, vægtafgifter, ansvarsforsikringsafgifter samt vejbenyttelsesafgifter ca. 35 mia. kr. D

et svarer til ca. 55 pct. af de samlede grønne afgifter på ca. 67,4 mia kr.

Ser man på statens udgifter til udbygning og vedligeholdelse af veje, udgør de ca. 30 pct. af statens bilindtægter.

Bidrag til hospitalsudgifter ved trafikulykker og politiets-og redningskorpsenes udgifter er ligeledes en lille del af statens bilrelaterede indtægter, ca. 10 pct.

Tilbage bliver et beløb på ca. 21 mia, kr. om året i statskassen.

Samtlige udgifter til kollektiv transport herhjemme var i 2001 ca. 10 mia.kr., uanset om beløbet udbetales af staten, de gamle amter, eller kommunerne. Populært kan man altså sige, at bilejerne ikke alene betaler deres egne udgifter til samfundet, men også betaler andres udgifter til den kollektive trafik herhjemme. Det er ikke rimeligt!

Når vi så i dagspressen kan læse, at trafikministeren kun vil betale halvdelen af den planlagte sønderjyske motorvej mellem Kliplev og Sønderborg til projektforundersøgelser, mener vi i Trafikfakta, at staten skal betale forundersøgelsen og betale hele den nye motorvej.

Her er en oplagt mulighed for at gøre den nye motorvej til en statsmotorvej og at hjælpe det gamle sønderjyske amt til vækst med nye tiltrængte arbejdspladser via en ny motorvej.

Kom nu i arbejdstøjet, trafikminister!

Kom i arbejdstøjet, minister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce