cykellys

Det er igen blevet tid til at stille urene tilbage, og døgnet har allerede flere mørke end lyse timer. Vintertidens komme får nu Dansk Cyklist Forbund til at skyde en kampagne i gang, der skal minde de danske cyklister om at få lygterne frem fra skufferne og ud på cyklerne.

En lygtekampagne er et godt og nødvendigt tiltag, for forbundet anslår, at ikke færre end hver fjerde cyklist kører uden lys i mørket. Enhver bilist kan snakke med om, at en cyklist uden lygter er et ubehageligt møde i mørket, og det er derfor vigtigt at sætte fokus på de danske lygtevaner.

Hos Reelight ser vi dog en løsning, som vil virke bedre end kampagner og velmenende råd: Et lovkrav om kørelys på alle cykler, som vi har kendt det fra bilerne siden 1990.

En seriøs undersøgelse i Odense Kommune med Reelights fastmonterede magnetlygter har vist, at lys på cyklen dag og nat kan forhindre 32 pct. af alle cykelrelaterede ulykker.

Den opsigtsvækkende konklusion fik i foråret Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre til at foreslå en dybere undersøgelse af fordelene ved kørelys på cykler. Selvom forslaget fik en positiv modtagelse i den efterfølgende folketingsdebat, forsvandt emnet ud i mørket, da oppositionens samlede cykelpakke ikke fik flertal.

Herfra skal lyde en rungende opfordring: Op på cyklen igen, kære politikere. Vedtag en lov, så fastmonterede lygter, der lyser dag og nat, bliver en naturlig del af hverdagen hos det cyklende Danmark.

For cykellygter hører altså til på cyklen - ikke i bunden af garderobeskuffen.

En lov om kørelys vil både skabe større cykelsikkerhed om dagen og sætte blus på den fjerdedel af cyklerne, der er uden lys i mørket. Og det har langt mere effekt end selv den mest velkomponerede kampagne.
  • fyens.dk