Klumme: Tak for fem fantastiske år
Af: Festivalleder Marie Toft

I tirsdags kunne vi fejre fem-års fødselsdag for "Stand-up i Odense". Det har været fem år med over 400 Comedy Open Mic Nights fordelt på syv spillesteder. Mere end 50 fynboer har forsøgt sig som komikere gennem tiden. Og sidst men ikke mindst har vi underholdt mere end 25.000 publikummer. Det er intet mindre end magisk.

Hvem havde troet, at Odense kunne bære det? Ja, det troede jeg da heldigvis. Come on! Det er jo Danmarks tredjestørste by - why not? Og netop den tanke sendte mig på denne intense, lærerige, hårde, spændende og ikke mindst sjove rejse fra det københavnske comedymiljø og ind i Odense.

Etableringen af Stand-up i Odense som projekt og miljø har været min vej ind i kulturen og erhvervslivet i Odense. Jeg har gennem projektet lært en masse vanvittigt kreative og driftige mennesker at kende i Odense. Det er uden tvivl et privilegium at få lov til at opleve og være en del af den udvikling, som Odense har gennemgået de seneste fem år. At se en by som Odense vokse med de mennesker, der har valgt byen til, er uden tvivl helt fantastisk.

Jeg har været i Odense i knap seks år - og jeg bliver. Jeg tror på Odense. Og jeg tror i den grad på comedy i Odense. Stand-up og grin skal samle mennesker. Stand-up som genre kan bidrage til samfundsdebatten. Satire og comedy kan sætte fokus på ting - store som små - i vores hverdag som er svære, hårde og bare latterlige.

Ligeså fantastisk denne fem-års fødselsdag for stand-up-miljøet i Odense er, ligeså vemodig er den.

Jeg har nemlig valgt at trække mig tilbage som projektleder for Stand-up i Odense. Jeg har overdraget driften og ledelsen til en lille håndfuld af de lokale komikere med komiker Phillip Devantier i spidsen. De er alle lokale komikere, der brænder for at optræde, dygtiggøre sig og samtidig brænder for at arbejde hårdt for det lokale miljø. Det er med en dejlig ro i maven, at jeg overdrager projektet til dem.

Dette farvel til Stand-up i Odense er ikke et farvel til stand-up som genre - tværtimod. Fordi imens Phillip & co. kærligt og sikkert tager sig af de nye komikere, der kommer til og tager sig af (og forhåbentlig) styrker projektets partnerskaber, vil jeg som festivalleder fokusere på at styrke og forbedre HCA Comedy Festival.

Gennem HCA Comedy Festival vil jeg gøre mit for at stand-up får en betydningsfuld plads i fynboernes hjerte.

Held og lykke til miljøet - og tusind tak til komikere, publikum og samarbejdspartnere for fem fantastiske år.

Vi ses til HCA Comedy Festival 2018 i august.