Klumme: - Smid grønthøsterbesparelser på historiens mødding
Af: By- og regionsrådsmedlem, Konservative Morten Weiss-Pedersen

Statsminister Anders Fogh Rasmussen vrængede af rundbordspædagogikken og opsatte som positiv modsætning de asiatiske landes store krav til elever og studerende.

Udfordringen i 2018 er, at den nye teknologi støt og roligt æder fortidens traditionelle industrisamfund. Det betyder, at fremtiden ligger i et sats på kommunikation, kritisk tænkning og brede sociale kompetencer.

Her har den ellers så ofte udskældte rundbordspædagogik, der ikke behøver at være en modsætning til at kunne noget og mestre basale færdigheder, noget at byde på. Og hvad er det så?

Jo, det lave magthierarki i Grundtvigs fædreland og rundt omkring på landets skoler, universiteter etc. giver plads for som Klods Hans at stille spørgsmål ved autoriteten. Den helt afgørende makronbund for kritisk tænkning, kreativitet, samarbejde og problemløsning. Fastholder vi som samfund denne anarkistiske, søgende og spørgende tilgang til arbejdslivet efter endt uddannelse giver det en afgørende konkurrencefordel i en tidsperiode, hvor kunstig intelligens med et fingerknips overskuer oceaner af data.

Er det ikke bare en påstand? Nej, dynger af analyser siger det samme - behovet for de bløde kompetencer som kreativitet og sociale færdigheder stiger ekspotentielt.

Men har vi så ikke længere brug for faglærte it-folk og ingeniører? Jo, da. Også de job vil bestå, men med et langt større socialt indhold end i 2018.

Hvad betyder det så for den faktiske undervisning midt i en digital omstilling? Læring skal i højere grad opnås via tværfaglighed og i en ramme af kritisk og casebaseret fælles opgaveløsning. At det fordrer massive investeringer i opdateret undervisningsteknologi f.eks. Ipads som læringsplatforme giver sig selv.

Mestrer vi denne omstilling, vil uddannelsessektoren kunne levere dygtige medarbejdere til den private og offentlige sektor, der udover at besidde faglighed også er skarpe til at samarbejde og kommunikere kreativt om opgavehåndteringen. Kreativitet er nemlig netop ikke forbeholdt den kreative klasse, men skal indlejres i dna'et hos den faglærte, hos ingeniøren, sygeplejersken etc.

Det fordrer, at et årtis uintelligente grønthøster-besparelser i uddannelsessektoren smides på historiens mødding med et "dur ikke" til fordel for investeringer i læreropkvalificering og it.

Så skal vi nok klare at fastholde vores skandinaviske velfærdsmodel ved netop at tage udgangspunkt i en dansk tradition for ikke at ligge på maven for autoriteten. Samtidig skal vi dog huske på ikke at lulle os i selvgod søvn i vort hyggelige Puslingeland.

Asien er her stadigvæk.