Klubberne: Sådan bevares alle klubber
Af: Sanne Skougaard Andersen, Ternevej 58, Odense NV - byrådskandidat, Venstre

Jeg har ikke på noget tidspunkt været begejstret for, at der skal reduceres i klubområdet for vores børn, da jeg synes, værdien i klubmiljøet for vores børn er til stor gavn i form af fællesskaber, personlig udvikling og gode aktiviteter blandt venner. Men der er jo kun de penge, der er, og når der skal spares otte millioner/ca. 25 medarbejdere, handler det om fra politisk side at få det bedste ud af de penge, der så er til rådighed.

Men jeg synes ikke, det er god børne/familie-politik, når man fra de rødes side i byrådet med et smalt flertal vælger en model med 10 ungdomscentre, der tilgodeser børn tæt på bykernen set i forhold til børn fra yderområderne i Odense, der får op til 11 km i afstand for at få glæde og gavn af klubmiljøet.

Mit forslag er, at i stedet for at lave 10 ungdomscentre med ca. tre åbningsdage, der tilgodeser nogen, så bevar de klubber, der er i dag, og tilgodese alle børn. Det kan gøres ved eksempelvis at have to åbningsdage i alle klubber forskudt af hinanden, mandag/onsdag det ene sted og tirsdag/torsdag det andet sted, således at medarbejderne er mobile og dækker to klubber, så det samtidig kan udfylde en hel klubmedarbejderstilling.

Her tilgodeser man alle børn og glæden ved klubmiljøet. Klubberne skal naturligvis stadigvæk være åben for alle og have fokus på høj kvalitet med forskellige aktiviteter. Hvis man så har lyst til mere udover de to klubdage, der er i ens nærområde, fordi der er spændende aktiviteter, der trækker i en anden klub, kan man lettere gøre det til en tur med vennerne - på cykel eller i bus - i stedet for, at det er de samme børn, der skal køre/transportere sig langt hver gang.

Er der så nogle ildsjæle i de forskellige områder i Odense, som man har kunne læse om i FS, der vil supplere klubtilbuddet i nærområdet med aktiviteter på frivillig basis med fælles aktiviteter, er det meget glædeligt og skal have fuld opbakning. Det er nok også nemmere at gøre til virkelighed med en holdbar løsning i forhold til frivillige, da det på den måde så ikke er så mange dage, der skal dækkes ind.

Det virker besynderligt på mig, at man fra de rødes side vælger en model for at spare otte millioner, hvor det kræver, man så samtidig skal investere 23,7 millioner - plus yderligere 25 millioner som det fremgår i et notat fra Børn- og Ungeforvaltningen - for at gøre klubtilbuddet muligt. Rent ud sagt vælger man at tage med den ene hånd, og samtidig smider man så om sig med penge med den anden hånd uden på forhånd at vide, om det bliver en succes. Med mit forslag kan man løbende vedligeholde, som det også kræver nu, og derudover vælge at udvide, hvis der viser sig at være behov for det.

Jeg er selv en af de forældre, der med beslutningen på de 10 ungdomscentre for mit barns vedkommende fortsat vil have kort afstand (cykelafstand) til klubtilbuddet. Men god politik for mig er, at vi tilgodeser alle borgere/børn/familier i Odense så ligeværdigt som muligt, og det synes jeg mit forslag gør.