Klagenævn og lægerne. Vi skal tale sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mahican Gielen, radiologisk speciallæge, Engholm Søvej 6, Herning
Billede
Debat. 

Replik: Kære Inger, tak for dit svar. Lad mig først sige, at jeg ikke tror, at Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) eller selve staten arbejder med ond vilje.

Jeg tror på, at du og alle andre involverede gør arbejdet med gode intentioner. Sådan skal det være. Men det gælder også lægegruppen. Vi vil også have det bedste for vores patienter, hvilket er desværre nogle gange svært pga. uklare regler, tidspres eller simpelthen manglende ressourcer. Det er klart, også ud fra vores polemik, at der er en del misforståelse og miskommunikation mellem lægerne og STPS eller sundhedsministeren. Men - alle laver fejl, også læger, det kan ikke undgås. Men det, vi håber som læger, er at du, og selvfølgelig hele STPS, kan se forskel på fejl, der skal retsforfølges, og fejl, der kun skal tages læring af. Og som jeg også skrev før - antallet af politianmeldelser af læger er et tydeligt udtryk for, at STPS har brug for ændringer. Fordi det er ikke nær normalt at retsforfølge så mange læger (det vil du også kunne se, når du sammenligner med andre vestlige lande). Specielt også, når reglerne, man dømmer efter ikke engang er klare. Det er det, jeg tror, hvor STPS nogle gange går helt af sporet. Ud over lægefejl og klager er der også meget utilfredshed med tilsynssystemet og autoriseringer. På grund af alle disse ting er det derfor vigtigt, at man får talt sammen og sætter sig i hinandens sko. Jeg synes, det er flot af dig at gå i dialog, og jeg håber, at vores repræsentanter fortsætter dette. I sidste ende er vi nødt til at arbejde sammen for at sikre vores patienter og deres sundhed. Det er vel vores fælles mål.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce