Klædeligt at sætte sig ind i fakta inden man spyr sin galde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: I avisen Danmark den 28. decemer har Per Hovgaard et længere indlæg angående Folkekirken og dens præster og personale. Og hr. Hovgaard er vred - meget vred - over Folkekirkens pengeforbrug.

"Kirkerne bruger fantastik mange penge...", "Menighedsrådene smider om sig med penge...", "Kirkerne smider om sig med skatteborgernes penge.." - og værst af alt også ikke-folkekirkemedlemmet Hovgaards dyrt optjente skattekroner! Hvor jeg dog forstår Per Hovgaard; men hvad jeg ikke forstår, er den jongløren med tal, som samme Hovgaard mestrer.

Jeg skal ikke gå ind på alle hans mere eller mindre velunderbyggede påstande. Jeg skal ikke kommentere på et par lokale sager i Aarhus - det ved jeg for lidt til.

Men når det påstås, at en emeritus får 2.616 kr. plus feriepenge for en enkeltstående gudstjeneste, så må det være et honorar, som kun gælder i Aarhus Stift.

I Haderslev Stift, hvor jeg som emeritus har haft diverse gudstjenester, er honoraret pt. 807 kr. plus feriepenge. Og når det påstås, "at de såkaldte frivillige i menighedsrådene landet over modtager pæne honorere for deres menighedsrådsarbejde, nogle sågar over 100.000 kr. om året, men gennemsnittet er omkring 50.000 kr.", så skylder Per Hovgaard de undrende læsere en forklaring, for langt, langt de fleste menighedsrådsmedlemmer får ikke en rød øre for deres store arbejde, så hvem er det, der kan hæve 50.000-100.00 kr. i honorarer?

Det ville have været mere klædeligt om hr. Hovgaard havde sat sig lidt mere ind i fakta, før han havde udgydt sin vrede over Folkekirken, dens præster og menighedsrådsmedlemmer - ja, til slut i sit indlæg svinger han også pisken over lægerne!

Om Per Hovgaard har brug for "et Guds ord med på vejen" er nok et spørgsmål, men når han en dag "mangler lidt hjælp til motorikken", så kan man håbe på, at han får hjælp af de læger, "som vil til fadet, og have goderne."

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce