Sundhedsforsikring: I det daglige arbejde på Odense Dyrehospital møder jeg mange mennesker, som er ulykkelige, fordi deres kæledyr er blevet ramt af alvorlig sygdom eller har været ude for en ulykke. Disse mennesker kommer til deres dyrlæge for at søge den bedst tænkelige behandling til deres dyr.

At der er omkostninger forbundet med at besøge dyrlægen, særligt når det foregår uden for åbningstiden, er åbenlyst for de fleste. Flertallet vil også gerne ofre de penge, det koster for at få lille Bølle på ret køl igen.

Men da situationer som oven for nævnt altid opstår uventet, kan man komme ud for, at budgettet ikke kan rumme denne ekstraomkostning. En uheldig konsekvens af dette er, at vi som dyrlæger i visse tilfælde er nødt til at tænke i økonomi frem for optimal behandling.

Ligesom man kan kaskoforsikre sin bil, så den helt store regning byttes ud med en overkommelig selvrisiko i tilfælde af et uheld, kan man tegne en "kaskoforsikring" på sit kæledyr. Denne type forsikring hedder en sundhedsforsikring. I praksis betyder det, at når dyret bliver ramt af sygdom, kan man i langt de fleste tilfælde sende regningen videre til forsikringsselskabet, som herefter betaler hovedparten af regningen, f.eks. 80 pct.

Prisen for disse forsikringer er overkommelige, men ligesom med bilforsikringer findes der forskellige produkter med forskellig dækning og selvrisiko til forskellige priser. Spørg din dyrlæge, hvis du er i tvivl.

En konsekvens af at tegne en sundhedsforsikring på sit dyr er, at når man står i den kritiske situation og i forvejen er ulykkelig over det, som er tilstødt en god ven, ikke behøver at tænke i økonomi. I stedet kan man sammen med dyrlægen vurdere, hvad der er bedst for dyret.

Jeg er ikke af den overbevisning, at alle, der ejer et kæledyr, skal tegne en sundhedsforsikring. Men jeg synes, at alle bør kende til muligheden, og jeg synes, at alle bør tage stilling, så man er forberedt den dag, uheldet er ude.
  • fyens.dk