knopskydning

af Erling Wolff

Spangsvej 126 C, Villestofte, Odense NV

Under overskriften "TV 2 på ny kurs" udtrykker Stiftstidendes lederskribent 9/11 stor tilfredshed med udnævnelsen af Merete Eldrup til ny direktør for stationen på Kvægtorvet i Odense.

Som en hvirvelvind kom den nu afgåede direktør, Per Mikael Jensen, til stede og forårsagede et sandt kanal-kaos, inden han efter kort tid søgte andre græsgange.

I 1988 kom TV 2 stormende ind på markedet, og nu skulle danskerne begaves med et spændende alternativ til DR, men akkurat som nye husejere, som i begyndelsen er glad for og stolt over familiens domicil, men som snart keder sig og finder på udvidelser af huset med tilbygninger, udestue og garage, har TV 2-ledelsen haft svært ved at holde sig i ro og koncentrere sig om kanalens programpolitik.

Det har ført til, at man på Kvægtorvet efterhånden mange gange er barslet med en ny kanal, næppe fordi seerne har efterspurgt mere tv, men formentlig fordi TV 2 ved knopskydning har set muligheden for salg af flere og flere reklameblokke.

Det er blevet til kanalerne "Zulu", "Charlie", "Film", "TV 2 Sport" og senest "TV 2 News", og i så lille et land som Danmark med kun godt fem millioner indbyggere er det indlysende, at flere af disse kanaler har våndet sig under meget beskedne seertal, og etablering af "TV 2 Radio", med den tidligere toppolitiker Jens Rohde som direktør har vist sig at være en dun­drende fiasko med et lyttertal, der er helt i bund.

Forklaringen på de manglende succeser er ikke svær at finde. Seere og lyttere hverken kan eller vil overkomme at se og lytte til det hele, og selv om mange hjem har mere end ét tv-apparat, får det ikke landets indbyggertal til at stige.

Endelig bør man ikke glemme, at mange danskere bruger et beskedent antal timer foran tv, fordi der er så mange andre aktiviteter og fornøjelser at bruge fritiden på.

Selv om befolkningstallet vokser ganske langsomt, har det ikke fået TV 2 til at holde inde med skydningen. Man har for længst oplyst, at der er flere projekter (læs: tv-kanaler) på tegnebrættet, og som seer kan man hovedrystende konstatere, at tv-stationens nyere kanaler sender 24 timer i døgnet.

Er det så underligt, at de enkelte kanaler savner kunder? Der er jo også grænser for, hvor mange supermarkeder forbrugerne har behov for.