Af: Willy Hansen, Kløvervænget 61, Munkebo

Som publikum til en musikfortælling i Ansgar Kirke 24. januar får jeg lyst til at give udtryk for en meget smuk oplevelse, der fik mig til at lytte til- og reflektere over, hvad mennesker gør, når de mener, at krig er løsningen.

Folkemusikgruppen "Svester" bestående af Anne Roed Reffshagen (vokal), Marie Sønderby (piano), Kirsten Sand (violin) og Kirsten Elise Pedersen (cello) lavede en koncert med overskriften "kærlig hilsen fra ingenmandsland" - en musikalsk fortælling baseret på dagbogsoptegnelser fra Første Vverdenskrig, hvor danskere i Sønderjylland blev beordret i krig på tysk side ved østfronten.

Det var dagbogsoptegnelser fra vokalistens oldefar, der var omdrejningspunktet - krigens gru, savn, afmagt, lyspunkter ved at stå ensomt på posten og se op mod stjernerne og endelig at vende hjem til sine kære efter fire år på slagmarken.

Det hele fortalt med akkompagnement af de fremragende folkemusikere, der med egne kompositioner og arrangementer leverede en særdeles smuk koncert.

Jeg skal på ingen måde gøre mig til musikanmelder, men jeg vil ønske for de fire piger, at mange andre må få del i denne oplevelse, nyde musikfortællingen og tænke over, hvad musik kan gøre ved verden.