Jorden er giftig - den skal renses
Af: Sonja Marie Jensen - byrådsmedlem, Socialdemokratiet, Nyborg

Mange mennesker kan huske Lynfrostgrunden i Nyborg som et sted, hvor der altid har været arbejdspladser til borgere i kommunen. I dag ligger grunden hen og er ikke umiddelbart et skønt førstehåndsindtryk, vi giver folk, som kommer fra motorvejsafkørslen og kører ind mod vores smukke bymidte.

Endnu værre er det for de mennesker, som bor i området. Her kommer lugten af fenoler snigende, ligesom vi har hørt om haver, hvor man skal lede langt efter en regnorm. Og jeg forstår godt, at det ikke altid er trygt at være nabo til et plantegiftdepot. Der er ingen tvivl om, at vi har en stor miljøudfordring på vores Lynfrostgrund.

Lad os slå en ting meget klart og tydeligt fast. Socialdemokratiet i Nyborg kommer ikke til at lægge stemmer til handelsbutikker på en grund, hvor der tydeligvis er miljømæssige udfordringer.

Vi bliver nødt til at tage konsekvenserne alvorligt. Nyborg Kommune kan ikke stå med opgaven for en oprensning alene. Det er en urimelig ansvarsfralæggelse fra Region Syddanmark og staten. Jeg er dybt bekymret for, hvilken vej vi træder ned ad, hvis man vender det blinde øje til en sådan giftgrund, hvor man allerede i 2001 dokumenterede udsivning i omgivelserne.

Jeg kan desværre frygte, at man mange andre steder i landet også vil vende det blinde øje til en lignende giftgrund. Det vil vi ikke være garant for. Vi kunne jo vise os som det gode eksempel. Vi vil gerne udvikle området. Omkring motorvejsafkørslen har mange muligheder, og investorer kommer hele tiden til. For Fyn går det den rigtige vej. Især nu, hvor Fyn både får dele af det tredje motorvejsspor, takstnedsættelser på Storebæltsbroen og statslige arbejdspladser. Men jeg mener, vi burde tænke lidt mere på tværs af kommunegrænserne. I Nyborg vil det være dybt skadeligt for vores bymidte, hvis vi vil have boxbutikker og handelscentre på den forurenede giftgrund ved motorvejsafkørslen. Og kun 20 minutter fra samme afkørsel har Odense et Rosengårdcenter og masser af boxbutikker at byde på.

Nyborg Kommune har aldrig i nyere tid investeret så mange penge i vores bymidte, som vi gør nu. Vi skaber en af Danmarks skønneste og smukkeste bymidter, som er fyldt med danmarkshistorie. Men det kræver et lokalt handelsliv, hvis det skal hænge sammen. Derfor klinger det hult i mine ører, at Kenneth Muhs med den ene hånd vil udvikle, mens den anden hånd afvikler.

Lad os derfor gå sammen på tværs af kommunerne og i Region Syddanmark, så vi kan sikre en miljørigtig udvikling og en oprensning af giftgrunde.