10 BUD: Under emnet "De 10 Bud" reagerer en debattør 8/7 på mit indlæg 2/7: "Det Gamle og Nye Testamente ikke identiske" med følgende: "Kristus forkyndte De 10 Bud på Sinai Bjerg i guddomsskikkelse i Gamle Testamente. Kristus holdt Bjergprædikenen i menneskeskikkelse i Nye Testamente."

I en vis forstand er han og jeg enige om, at personen Gud er den samme, men giver sig forskellige udtryk i de to afdelinger af Bibelen. Men da jeg er overbevist om, at han vil sige noget mere, end der står i hans indlæg, fordi han i virkeligheden er principielt uenig med mig, vil jeg i overensstemmelse med hans tankegang påstå, at Jesus så i virkeligheden i Bjergprædikenen kunne have sagt: "I har hørt, der er sagt af mig til de gamle, da jeg gav De 10 Bud på Sinai, men i dag siger jeg", hvorefter Jesus blandt andet giver netop to af De 10 Bud et helt nyt indhold.

Det Gamle Testamente er primært det jødiske folks historie og indeholder først og fremmest jødedommen. Det Nye Testamente til gengæld indeholder primært kristendommen.

Når man læser evangelierne, kan man da ikke lukke øjnene for, at Jesus både igennem sine prædikener, sine lignelser og ikke mindst igennem sine sammenstød med sin samtids skriftkloge og farisæere, forkynder en helt anden tankegang end den, der var fremherskende i Det Gamle Testamente.

For eksempel ses det tydeligt, da farisæerne kommer slæbende med en kvinde grebet i hor. De henviser til Moses' retsregler - læs Gamle Testamente Guds - der tilsiger, at en sådan kvinde skal stenes. Men på den flotteste måde løser Jesus, som Alexander Den Store før ham havde gjort det, "denne gordiske knude" og signalerer også her, at med ham er der andre løsningsmodeller end dem, hans folk var opdraget med.
  • fyens.dk