Job. Vi smider guld på gaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Araz Khan, Dankvart Dreyers Vej 48, Odense M
Billede
Debat. 

Utilfredse ægtefæller er ofte grunden til, at højtuddannede udlændinge dropper Danmark.

Det er muligvis derfor, at Danmark halter, når det gælder om at tiltrække og fastholde kloge hoveder udefra.

Det er min erfaring, at denne målgruppe skal tages alvorligt, fordi Danmark og i dette tilfælde Odense bliver mere afhængig af de kompetente hænder og hoveder fra udlandet.

Hvis Odense vil tiltrække og fastholdelse højtuddannet arbejdskraft, så skal de være opmærksomme på to forhold. Det ene er at tilsikre adgangen til internationale skoler, og det andet er at sørge for, at ægtefællen kommer i arbejde hurtigst muligt. Fordi disse to forhold er nemlig årsagen til, at mange forlader Danmark eller Odense igen.

For over et år siden mødte jeg et sydamerikansk ægtepar, som var flyttet hertil, fordi manden arbejdede som forsker. Hustruen var også højt uddannet, men frustreret over den manglende hjælp fra Odense Kommune. Hun havde et perfekt cv og mindset, fordi selvom hun var uddannet arkitekt, var hun villig til at arbejde som ufaglært i et køkken eller anden industri.

Sidst jeg så dem, pønsede de på at flytte til København, fordi jobmulighederne for hende var bedre der. Jeg opponerede naturligvis og satte mit eget netværk i sving.

Jeg vil derfor råde Odenses politikere til at overveje en beskæftigelsesstrategi med fokus på ægtefæller. Dette har nemlig stor betydning for tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. Det er en billig investering og kan muligvis klares med nuværende resourcer, men kræver måske lidt strategisk snilde.

Af de medfølgende ægtefæller har 98 procent ifølge DEA's undersøgelse en videregående uddannelse, men det er kun 22 procent, som bruger deres kvalifikationer på det danske arbejdsmarked. Her mener jeg, at Odense skal udnytte potentialet bedre.

Jeg kan allerede afsløre, at andre kommuner er i færd med at investere på dette område - så tøv ikke, Odense.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce