Jeg vil være bankdirektør i mit næste liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skuespiller Bjarne Henriksen
Kasper Palsnov/Scanpix Denmark
Debat. 

Man skulle være bankdirektør.

Eller sidde i en bankbestyrelse.

Uanset hvor mange fejl man laver, og hvor lidt ansvarlighed man udviser i disse job, så vanker der altid en belønning-

Selvfølgelig. Det er jo et ansvarsfuldt job, og det er jo kun de allerbedste af de allerbedste, der kan bestride en sådan stilling.

Man kan trygt og roligt - og uden den mindste bekymring - danse ud af den grønne gren i en verden, hvor alt er muligt og intet er forbudt.

Et sandt paradis. En Edens Have. Den bedste af alle verdener - finansverdenen.

Her passer alle på sig selv og på hinanden først og fremmest, og så en smule på finanserne for et syns skyld.

Gad vide, hvor meget begreber som etik og moral bliver behandlet i en bankdirektørs uddannnelse?

Til gængæld virker det, som om at juraen vejer tungt. Finansverdenens vigtigste mantra er jo: "Der er juridisk set intet at komme efter".

Særdeles risikovillige investeringer og lån, bankkrak, hvidvaskning af penge, hjælp til skattely osv. osv.

Alt kan lade sig gøre - så længe man også har styr på, hvem der sidder i det velærværdige finanstilsyn.

Finanstilsynet iværksætter så nogle undersøgelser, nedsætter nogle kommisioner, udarbejder nogle rapporter, uddeler måske lige frem nogle "næser", men ender altid med IKKE at kunne placere ansvaret for noget som helst.

Nærmest som når en lettere senil morfar siger fy til sit uregerlige barnebarn.

Jo- jeg vil være bankdirektør i mit næste liv!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce