Jeg savner et lille smil
Af: Indehaver af HAV A/S Tommy Raabo Fischer

I de senere år har vi set en stigning i antallet af store supermarkeder og et fald i antallet af specialbutikker, for eksempel fiskeforretninger. Det er ærgerligt af flere årsager, men mest af alt fordi specialbutikker jo er specialiserede. Særligt når det gælder service. 

Jeg savner et lille smil, når jeg går i supermarkedet. Jeg forstår ikke, hvorfor man som medarbejder vælger at være sur, negativ og uimødekommende, når man nu arbejder i et serviceerhverv? Arbejdsdagen går hurtigere, hvis medarbejderen fokuserer på at være positiv, og kunderne går fra butikken med en god oplevelse. 

Hvis man sammenligner servicen herhjemme med den man får i USA, er der stor forskel. Servicen i USA er generelt høj, uanset om det er en restaurant eller 7-Eleven. Jeg har arbejdet på fiskemarkedet Pike Place Fish i USA, hvis medarbejdere er verdenskendte for den stemning, de skaber - og den gode service. De er især kendte for at kaste med fisken, lave sjov med hinanden - og kunderne. De udstråler arbejdsglæde, og det smitter af på kunderne. Det har jeg taget til mig og prøver at udbrede herhjemme, hvor jeg kommer frem.

For eksempel underviser jeg i et fag om salg og service på den nye fiskehandleruddannelse på Fiskeriskolen. Og der er meget stor forskel på, hvad de unge forbinder med god service, og hvor langt de vil gå for kunden. Nogle synes, at det at sige "ha' en god dag" til kunden er noget ekstra. For andre er det standard. Og så var der en, der kørte hjem til kunden med varerne, fordi kunden havde brækket benet. For specialbutikker skal selvfølgelig yde specialservice. Der er stor efterspørgsel på service i specialbutikkerne - også vores, fordi vi skal vejlede kunderne om alt, fra hvordan de skal tilberede fisken, til hvilke danske fisk der er i sæson, så de ikke kun vælger de norske, opdrættede laksebøffer. Vi skal vejlede kunderne om de muligheder, de har. 

Vi nærmer os jul og nytår, og her er service særlig vigtig for de kunder, der besøger specialbutikkerne. Butikkerne bør bruge ekstra tid på kunderne, som skal leve op til store forventninger til julefrokoster og juleaften. Også nytårsmenuen er noget, folk planlægger op til et halvt eller helt år i forvejen. Der er også meget på spil. Også her skal kunderne virkelig hjælpes, så de får bestilt det rigtige og høster smil fra gæsterne.