Ja, sosu'erne er superhelte, men vi kan ikke forvente superkræfter: Så gør noget, Thyra Frank

Ja, sosu'erne er superhelte, men vi kan ikke forvente superkræfter: Så gør noget, Thyra Frank

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Astrid Krag, MF for S
Steen Brogaard
Debat. 

Sosuhjæpere: Er der nogen i det her samfund, jeg har en særlig respekt for og taknemmelighed over, så er det sosuhjælperne. Jeg har selv i en kortere periode arbejdet i hjemmeplejen, inden jeg blev valgt til Folketinget. Og jeg ved, hvilken betydning sosuhjælperne har for de ældre, der har brug for hjælp til at klare hverdagen i eget hjem.Jeg ved også, at arbejdet i hjemmeplejen ikke er for sarte sjæle. Og nogle steder er det efterhånden sådan, at man skal have særlige superkræfter for at være sosuhjælper. Man skal kunne komme fra A til B på nul-komma-dut. Og nogle gange skal man endda kunne være to steder på samme tid. I hvert fald hvis man skal nå igennem kørelister uden køretid mellem besøgene og med dobbeltbookinger.

Det går måske i filmens verden - men desværre ikke i virkelighedens. Dét går ud over de ældre. Og det går ud over medarbejdernes arbejdsglæde.

Jeg har flere gange bedt ældreministeren, Thyra Frank (LA), forholde sig til problemerne med manglende køretid og dobbeltbookinger. Uden held. På hvert og ét spørgsmål har ministeren nægtet at forholde sig til problemerne.

Jeg synes, det er rigtig trist, at vi har en ældreminister, der tilsyneladende ikke bekymrer sig synderligt om, hvorvidt de ældre også rent faktisk får den hjælp, de har brug for. Og som de er visiteret til.

For når det står på sosuhjælperens køreliste, at hun skal hjælpe Fru Jensen på med støttestrømperne, samtidig med, at hun skal give Hr. Hansen sin formiddagsmedicin, så siger det jo sig, at der er én af de to, der ikke får den hjælp, de er visiteret til.

Og når der ikke er afsat køretid mellem ét besøg i den ene ende af byen til et andet besøg i den anden ende af byen - ja, så må tiden jo tages fra den tid, der var afsat til besøgene hos de ældre.

Derfor havde jeg [i sidste uge] ældreministeren i et samråd for at diskutere, hvordan vi sikrer, at alle ældre, får de ydelser, de er visiteret til. Og skaber ordentlige arbejdsforhold for medarbejderne i hjemmeplejen. Endnu engang var svarene skuffende: Ministerens svar var blot, at hun ville iværksætte en ny undersøge.

Men kære minister, vi har nok dokumentation.

Vi har personlige beretninger fra sosu-medarbejdere, der er stået frem med historier, om deres manglende køretider og dobbeltbookinger.

Vi har en undersøgelse fra FOA, der viser, at langt over halvdelen af sosu'erne ikke oplever, at der er afsat tilstrækkelig tid til transport mellem de enkelte besøg.

Vi har en rundspørge blandt de kommunale ældrechefer, der viser, at blot fire procent af ældrecheferne - altså én ud af 25 - oplever, at der i praksis er tilstrækkelig tid mellem besøgene.

Men igen skubber ældreministeren blot problemerne foran sig. Og vi må vente på endnu en undersøgelse. Men endnu værre: De ældre må vente endnu længere på, at der bliver ryddet op, så alle ældre kan få den hjælp, de er visiteret til.

Så kære Thyra Frank, vi har ikke brug for mere dokumentation. Vi har brug for handlinger og løsninger.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce