oks-projekt

Formanden for OKS Henrik Kleiner udtaler til Fyens Stiftstidende, at skal unge fastholdes i klubberne, skal de tilbydes mere end bare fodbold. Dette har han helt ret i, og ikke bare når det gælder danske unge, men især når det gælder etniske unge, der skal integreres i det danske samfund.

På trods af, at en klub som OKS allerede nu gør et kæmpe stykke arbejde hvad angår integration, så er integration meget mere end det, der sker på boldbanerne.

Integration er også skole og arbejdsliv. Også disse to elementer kan rummes af OKS-projektet.

Det ville være oplagt at lave lektiecafé for de unge, så de kan få hjælp til hjemmearbejdet, inden de går til fodboldtræning.

En af vores store opgaver i forbindelse med integration er at få de unge ud på arbejdsmarkedet. Dette kunne starte med, at man giver dem et fritidsjob, således at de allerede inden, de skal ud og have et voksenjob, har føling med, hvad arbejdsmarkedet er for en ting.

Også her kunne jeg forestille mig, at OKS kunne finde samarbejde med f.eks. fagforeninger og jobcenter. En gang imellem kunne der arrangeres møder mellem de unge og de ovennævnte partnere, som kunne komme med jobtilbud og anden sparring i forhold til det at komme ud på arbejdsmarkedet.

Mulighederne i forbindelse med OKS-projektet er mange og spændende, så det er mit håb, at det kommer ud over tegnebrættet, for det fortjener både OKS og bydelen omkring OKSon Park.
  • fyens.dk